Jak vybrat cyklistické sedlo
Sedlo je částí kola, která nejvíce a hlavně nejcitelněji přichází do kontaktu s tělem. Právě proto je třeba věnovat jeho výběru náležitou pozornost, neboť špatně zvolené sedlo nejen výrazně sníží vaše pohodlí při jízdě a pokazí vám cyklistické zážitky, ale může mít i významné negativní dopady na vaše zdraví.
Pro základní orientaci v problematice výběru cyklistického sedla vám pomůže tento článek. Pokud se budete chtít zeptat na další podrobnosti či konzultovat váš výběr, rádi vám poradíme přímo v naší kamenné prodejně Ski a Bike Radotín. K dispozici je vám i naše testovací centrum, kde je možné některá vybrané sedla přímo vyzkoušet.
Při výběru sedla je třeba zohlednit několik základních kritérií. V první řadě by mělo odpovídat anatomické stavbě vaší pánve, a to správnou šířkou. Dále je třeba vybrat sedlo s ohledem na to, kde jezdíte, zda v terénu, nebo na silnici. Důležitá je také frekvence vašeho ježdění a vzdálenosti, které na kole běžně překonáváte.
Vhodné modely sedel najdete v oddělení sedla.
Krátké video jak vybrat cyklistické sedlo
Cyklistické sedlo ve správné šířce
Šířka sedla je velice důležitým atributem, neboť ani nejlepší a nejměkčí sedlo vám nezajistí pohodlí, pokud nebude odpovídat šířce vašich sedacích kostí. Tuto šířku vám na prodejně změříme speciálním měřákem. Jedná se vlastně o stoličku vybavenou polštářkem s tvarovou pamětí, na kterou si sednete a vaše sedací kosti vytlačí do polštářku důlky. Podle jejich vzdálenosti pak lze určit, jakou šířku sedla potřebujete. Sedla se vyrábějí v šířkách 130, 140, 143, 150, 155, 160 mm a vyloženě rekreační modely najdete i v šířkách 175 a 190 mm. Nejčastější šíře sedla pro muže je 143 mm, pro ženy je to pak většinou sedlo o šířce 155 mm. Nenechte se mýlit proporcemi postavy, člověk s mohutnou postavou občas potřebuje sedlo široké 130 mm nebo naopak hubený člověk může mít sedací hrboly daleko od sebe a správná šířka sedla pro něj může být třeba i 150 mm.
-----------
Silniční a MTB sedla
Správnou šířku sedla již znáte a můžete pokračovat ve výběru. Nyní se zaměřte na terén, v kterém jezdíte. Pokud jezdíte na silnici, je potřeba vybírat mezi silničními sedly. Tato sedla jsou delší, užší, lehčí a obecně o něco tvrdší, než sedla pro horská kola. Počítá se, že na těchto sedlech budete překonávat delší vzdálenosti a jezdit často a intenzivně.
Pokud jezdíte hlavně v terénu, vyberete si spíše sedlo určené na horské kolo. MTB sedla se od silničních liší zejména odolností proti rázům vznikajícím při přejíždění terénních nerovností a také jsou konstruována pro poněkud odlišný způsob jízdy. Pro all-mountain a sjezdy jsou sedla lehce širší, měkčí, bytelnější a také těžší.
Sedla pro treková a krosová kola jsou obecně širší a měkčí, s vyšší výstelkou, primárně určená pro menší počet ujetých kilometrů a kratší čas strávený v sedle.
-----------
Cyklistické sedlo a četnost ježdění
Při výběru sedla se ovšem neřiďte striktně pouze tím, v jakém terénu jezdíte. Mnoho i amatérských závodníků na gravel nebo i horských kolech používá silniční sedla pro jejich nižší hmotnost a větší tvrdost. Nebojte se větší tvrdosti sedla, zkušenosti ukazují že při časté a dlouho trvající jízdě vznikají větší otlaky zadní části těla paradoxně na měkčích a více polstrovaných sedlech. Rozhodně neplatí, že čím budete mít měkčí sedlo, tím větší bude vaše pohodlí. Měkká sedla se tak hodí spíše pro kratší a méně časté vyjížďky.
Podle četnosti jízd a počtu najetých kilometrů se rozlišují:
Rekreační sedla - menší počet km, vzpřímenější pozice jezdce, pohodlné s velkou výstelkou.
Sportovní sedla - kompromis mezi rekreačními a závodními sedly, počítá se s větším počtem najetých km, ale sedlo je stále hodně pohodlné.
Závodní sedla - vše podřízeno výkonu, nízké váze a velkému počtu najetých km, pro rekračního cyklistu bude méně pohodlné.
-
- 150 mm
- 160 mm
Sedlo Tempo Argo R1 bylo vytvořeno na základě vědeckých vyšetření a reaguje na aktuální trendy – sedlo je krátké, široké a má velký centrální výřez. To vše pro opravdu maximální pohodlí během jízdy. Specifická konstrukce sedla umožňuje mírný průhyb skořepiny po stranách. Je tak zaručen volný pohyb stehen při šlapání a zvyšuje se počet možných pozic.
-
- 143 mm
- 155 mm
- 168 mm
Romin EVO Pro Comp je lehké silniční sedlo s karbonovými ližinami tvarováno tak, abyste mohli sedět v aerodynamické poloze, a přitom v pohodlí. Tachnologie Body Geometry díky svému tvaru maximalizuje průtok krve při jízdě, zatímco sedlo poskytuje maximální pohodlí, i když pojedete ve více aerodynamické, závodní pozici.
-
- 143 mm
S-Works Phenom je špičkové, lehké sedlo do všech terénů, které má skořepinu z uhlíkových vláken FACT, která je speciálně vyladěna pro tuhost vyžadovanou pro závodění.
-
- 155 mm
- 145 mm
Tempo Aliante je silniční sedlo s výrazným prohnutím a se širší zadní částí, která více podepře sedací kosti, lépe rozloží hmotnost jezdce a poskytne díky tomu větší komfort po celou dobu jízdy. Navíc má také středový ergonomický výřez, který zabrání tlaku na citlivé partie. Sedlo je vhodné pro jezdce s neohebnou páteří. skořepina: Carbon Reinforced Nylon Shell WingFlex, ližiny: S-Alloy 7 x 7mm, rozměr: 279x145-155mm.
Pánská x Dámská sedla
Dámská sedla se od pánských liší tím, že jsou měkčí, kratší, ale hlavně jsou v zadní části širší, tedy lépe přizpůsobená dámským sedacím partiím. Například dámská sedla Specialized využívají dámské Body Geometry technologie a mají od pánských modelů odlišný anatomický výřez se zkosenými stranami uprostřed sedla, který slouží k zachování proudění krve do měkkých tkání před sponou stydkou. Dámská sedla jsou samozřejmě nabízena v provedeních pro silniční, gravel, horská i treková kola.
Gelová cyklistická sedla
Některé typy sedel se vyrábějí s gelovou výplní, jejímž účelem je snížit otlaky sedací části těla. Gelová sedla jsou skutečně příjemnější, jejich nevýhodou je mírně vyšší hmotnost. Výrobci často nabízejí stejný typ sedla v provedení s gelem a bez gelu. Příkladem je sedlo Specialized Phenom, které se vyrábí v typech Phenom, Phenom Gel (s gelem) a Phenom Gel Ti (s gelem a titanovými ližinami).
-----------
Cyklistika a průtok krve
Výrobci sedel jsou si dobře vědomi faktu, že při sezení na klasickém sedle dochází k omezení průtoku krve do měkkých tkání před sponou stydkou. To je ze zdravotního hlediska velmi riziková záležitost zejména u mužů, neboť dlouhodobější nedokrvování těchto partií a zejména penisu může vést k problémům s erekcí. Nebezpečnost tohoto jevu se skrývá zejména v tom, že cyklista při jízdě omezený průtok krve obvykle nijak nepociťuje. U dam je tento problém spojen spíše s nepříjemnými pocity a bolestí měkkých partií před sponou stydkou při a po jízdě, ale také dámy mohou mít zdravotní problémy způsobené nedostatečným průtokem krve do tkání před sponou stydkou.
Výrobci sedel se samozřejmě snaží tomuto neblahému jevu zamezit. Jako jedni z prvních se tomuto problému začali věnovat ve firmě Specialized, která v rámci konceptu Body Geometry svá sedla opatřila anatomickým podélným výřezem ve střední části. Právě těmito místy totiž při sezení na sedle prochází tepny, které zásobují krví inkriminované části těla. Výřez zabraňuje tlaku na tyto tepny a tím také přerušení dodávky krve, což prokázaly testy, které průtok krve do daných partií měří. Dalším pozitivem výřezu je i jeho odvětrávací funkce. Dnes už ale najdeme sedla s anatomickým podélným výřezen ve střední části i u jiných výrobců, jako jsou například Fizik nebo Bontrager.
-----------
Kostra
Významnou roli hraje u sedla kostra, respektive materiál, z níž je vyrobena. Nejlepší sedla mají kostru z karbonu, který zaručuje její nízkou hmotnost při vysoké tuhosti a částečnou absorpci nárazů. Nižší modely kombinují karbon s plastem a základní modely sedel mají kostry celoplastové. Pro lepší absorpci nárazů jsou někdy boční části sedla měkké, takže pruží, někdy se dají ohnout i rukou.
Potah
Potah cyklistického sedla obvykle bývá vyroben z přírodní či syntetické kůže a některá sedla mají potah v exponovaných částech chráněn proti oděru jiným odolným materiálem, například kevlarem. U novějších a dražších sedel se ale stále častějí můžeme setkat s tím, že je vycpávka vyrobena pomocí 3D tisku, na kterou už nepřichází žádný dodatečný potah.
Ližiny
Také u ližin je velmi důležitý materiál, z něhož jsou vyrobeny. Opět vládne karbon, který je lehký, pevný a dobře pruží. Karbonové ližiny mají obvykle oválný tvar 7x9,6 mm, a to kvůli pevnosti. Na pomyslném druhém místě jsou duté titanové ližiny, bronzovou příčku by pak zaujaly plné titanové ližiny a bramborová medaile mezi materiály ližin patří chrom-molybdenu.
-----------
Integrovaná blikačka a podsedlové brašny
Doplňků, jimiž byste mohli dovybavit své sedlo, není mnoho. Jedná se zejména o blikačku, pro kterou může mít sedlo vestavěný klip na ´nacvaknutí´, nebo může být sedlo vybaveno již integrovanou blikačkou.
Dalším doplňkem může být návlek s molitanovou výstelkou pro více pohodlí, který ale spíše nedoporučujeme. Hodí se jen pro kratší vyjížďky a na delším výletě působí přesně opačně, pokud se shrne, může lehce způsobit otlačeniny a příliš vám v komfortu nepomůže.
Většina cyklistů si k sedlu ale pořizuje velmi praktické podsedlové brašny na náhradní duši, nářadí a eventuálně další věci. Podsedlových brašen je na trhu velké množství a u nás je najdete v oddělení podsedlové brašny.
-
- uni
Podsedlová brašnička S-Caddy z odolného tkaného nylonu. Pásky na suchý zip se připevňuje s ližinám sedla a k sedlovce. Má přehledný vnitřní organizér s označením jednotlivých kapes, nepromokavý zip a reflexní prvky pro lepší viditelnost jezdce. Objem 0,35 litru, hmotnost 60 gramů.
-
- uni
Podsedlová brašnička Bontrager Comp uchová potřebné věci na dosah ruky.
-
- uni
Univerzální podsedlová brašna Aero Wedge se systémem upevnění Quick Click.
-
- uni
Podsedlová brašna Mondo Pack je určena pro menší velikosti rámu, nebo pro cyklisty, kteří mají hodně zasunutou sedlovku.
Před nákupem vyzkoušejte!
I když si před nákupem sedla necháte změřit rozteč sedacích hrbolů a věnujete výběru náležitou péči, může se stát, že vám dané sedlo nebude vyhovovat. S každým sedlem se totiž budete nějakou tu chvíli sžívat, zvykat si na něj a až poté spolehlivě poznáte, zda je to pravé. Proto je dobré před nákupem zvolený typ sedla vyzkoušet. V našem obchodě je možné zapůjčit si sedlo domů a pořádně ho otestovat na vlastní kůži. Teprve po tomto testu máte stoprocentní jistotu, že kupujete správně a že na novém sedle zažijete mnoho příjemných a ničím nerušených chvil. Další informace o této službě najdete na stránce testovací centrum.
Pokud si nejste jistí správným výběrem cyklistického sedla, rádi vás uvítáme v naší prodejně Ski a Bike Radotín, kde vám naši vyškolení prodejci pomohou a poradí. Případně můžete využít i naší služby BG FIT / Retul Studia, kde vám posed odborně nastavíme a pomůžeme vám i s výběrem vhodného sedla.
Cyklistické sedlo Posedla Joyseat | 3D sedlo na míru
Český technologický star-up Posedla vyrábějící cyklistická sedla na míru s využitím 3D tisku, s respektem k lidské individualitě a zdraví každého jezdce.
Celý proces výroby vašeho nového sedla Posedla Joyseat na míru nalezente níže.
Cyklistické sedlo Fizik | program One-to-One
Program One-to-One umožňuje vytvářet sedla šitá na míru na základě individuálních biometrických údajů jezdce. Zaznamenáním tlaku, který cyklista vyvíjí na sedlo, dynamicky zachyceného při jízdě, zmapuje jedinečný profil tlaku a použije tato data k vytvoření 3D tištěného sedlového polstrování na míru, které nabízí bezkonkurenční zlepšení v oblasti pohodlí i výkonu.
Fizik tak posouvá svou řadu Adaptivních sedel s 3D tiskem na další úroveň a program One-to-One představuje vrchol osobního designu a inženýrství založeného na datech.
Celý proces výroby vašeho nového sedla Fizik One-to-One na míru nalezente níže.