Vydali jsme nové, tentokrát "cyklistické" číslo našeho časopisu #SBCRMag, které pro vás připravili od první do poslední strany naši zaměstnanci. Časopis je pro vás k dispozici na naší prodejně nebo do něho můžete nahlédnout zde prostřednictvím vybraných článků. Následující řádky jsou věnované nastavení kola, tedy Body Geometry Fitu.

Body Geometry Fit

Kolo vám to nesmí kazit

Co je BG Fit?

Systém optimálního nastavení kola podle fyzických parametrů jezdce.

Byl vyvinut a vědecky otestován ve spolupráci se sportovními lékaři tak, aby pomáhal předcházet zdravotním problémům a zvyšoval výkon a pohodlí jezdce.
 

Interview s našimi fittery

SPLYŇTE SE SVÝM KOLEM

Podrobnější představení systému BG Fit jsme nechali přímo na našich fitterech. Přečtěte si, jak odpovídali na otázky, které možná napadají i mnohé z vás.

Komu je BG Fit určen? Jde o záležitost spíš pro závodníky a cyklistické „fajnšmekry“, nebo přinese užitek i rekreačnímu jezdci?

Libor: „Nastavení je vhodné pro každého aktivního cyklistu, nehledě na úroveň, a to především jako prevence možných zranění. Pro závodníka je velkým pozitivem a zároveň také cílem zlepšení výkonu. U rekreačních cyklistů jde o zvýšení pohodlí, ale také odstranění nejrůznějších bolestí či nepříjemných pocitů, které jezdce omezují nebo mu dokonce brání se cyklistice věnovat. Nastavení přizpůsobujeme úrovni jezdce.

Pavel: „BG Fit je pro každého, kdo aspoň trochu jezdí. Bohatě se vyplatí všem, kteří při jízdě na kole trpí zdravotními neduhy. Chodí k nám lidé, které na kole bolí záda, ramena, mravenčí je v prstech, tuhne jim krk, nebo je bolí kolena. Pomocí BG Fitu dokážeme tyto problémy zcela odstranit, nebo alespoň výrazně omezit. A to i u lidí po úrazech, pomohli jsme i klientovi, který měl jednu nohu kratší. Snažíme se, aby nikdo nebyl ochuzen o jedinečné zážitky na kole jen proto, že nemá správně nastavené kolo.“

Co konkrétně BG Fit jezdci přinese?

Libor: „Optimální zapojení svalových skupin, což je v podstatě stavebním kamenem výkonu a prevence zdravotních neduhů. Pochopitelně dochází rovněž k výrazně menšímu přetěžování kloubů, šlach. Důležitým aspektem je taktéž správná pozice zad.“

Pavel: „Čeho si okamžitě každý všimne, je pohodlí. Po BG Fitu najednou na kole nejste strnulí, uvolníte ruce, nejste tolik unavení. I nepatrné změny, když jsou správně a smysluplně provedené, vedou k obrovskému pocitovému zlepšení. Těžko se to popisuje, ale kolo vám daleko lépe sedne. Je třeba si uvědomit, že sériově vyráběná kola dodávají výrobci jen v několika málo velikostech a jsou navržena tak, aby vyhovovala co největšímu vzorku, nebo chcete-li průměru populace. Ovšem tomuto průměru ve skutečnosti odpovídá málokdo. Proto je třeba nové kolo, které představuje vlastně jakýsi polotovar, vyladit podle fyzických parametrů konkrétního jezdce. Pak může být naplněn slogan BG Fitu, který říká, že vy a kolo splynete v jednotu.“

Existují i jiné systémy nastavení posedu kola. Jak se od nich BG Fit liší, v čem jsou jeho výhody?

Pavel:  “Hlavní a velmi podstatný rozdíl je v tom, že BG Fit je dynamické nastavení kola, to znamená, že probíhá při jízdě na trenažeru. Konkurenční systémy většinou pracují jen s naměřenými parametry jezdce a následným doporučením dle tabulek. My klienta sledujeme při jízdě a hned vidíme, jaký vliv měla která změna nastavení na jeho pohyb. BG Fit navíc pracuje s kamerovým systémem, kdy klienta snímá jedna kamera zepředu a druhá z boku. Natočíme si pohyb při jízdě před a po nastavení a sám klient si může prohlédnout rozdíl. Naše BG Fit studio začalo kamerový systém využívat jako jedno z prvních v ČR.”

Je měřitelné (a měřené) zvýšení výkonu po BG Fitu?

Libor: „Měření prováděná týmy Pro Tour potvrzují zvýšení výkonu jezdců po BG Fitu zaměřeném na výkon. Pozor je třeba dávat na to, že bezprostředně po BG Fitu může výkon přechodně klesnout, neboť cyklista zapojuje odlišné svalové skupiny, na což není zvyklý. Velice rychle se však adaptuje a následně dochází k výraznému zlepšení. Z tohoto důvodu je dobré udělat u závodníka BG Fit před sezónou, aby měl dost času si před závody na nové nastavení zvyknout.”

Pavel: „To je pravda, ale já bych otázku takhle vůbec nestavěl. Pro mnoho klientů není výkon až tak důležitý, spíše je zajímá eliminace zdravotních obtíží, bolesti, zvýšení pohodlí a výdrže ve smyslu, že když jezdce bolí po 20 km za krkem, tak těžko ujede 60 km.“


 

Jak procedura nastavení kola v rámci BG Fitu probíhá?

Libor: „Celý proces začíná anamnézou, v níž se dozvíme o cyklistově stylu jízdy, ambicích, ale také předchozích zraněních a současných omezeních, které by mohly mít vliv na následné nastavení. Následně dochází k fyzickému vyšetření, kde odhalíme případné svalové dysbalance, zkrácení svalů či jejich oslabení. Finální částí je optimalizace posedu na samotném kole s pomocí kamerového systému.“

Pavel: „Při pohovoru je hodně důležité zjistit, jaké má klient potřeby a přání. Například rekreační jezdec chce odstranit bolest či nepohodlí, zatímco závodní jezdec chce naopak maximalizovat výkon i za cenu jistého diskomfortu. Po fyzickém vyšetření si jezdce natočíme při jízdě na trenažéru pro možnost pozdějšího porovnání. Rovněž zaznamenáme, jak měl kolo nastavené původně. Poté už nastavujeme pozici kufrů, sedla, představce a dolaďujeme detaily, jako jsou například speciální gripy. Dalším krokem je výběr stélek a případná korekce pozice nohy pomocí speciálních klínů pod stélku. Na konci si opět jezdce natočíme, zaneseme nové hodnoty nastavení kola do speciálního protokolu a tím procedura končí. Po celou dobu se snažíme s klientem komunikovat, získávat od něj zpětnou vazbu, jak mu které nastavení vyhovuje, jak se cítí a podobně.“

Co by na BG Fit měl mít zákazník s sebou?

Libor: „Samozřejmě kolo, které posléze upneme do trenažéru. Dále jsou potřeba tretry, ideálně upnuté cyklo kraťasy a dres. Samotný BG Fit se teoreticky dá udělat i na platformách, ale doporučujeme spíše nášlapné pedály, neboť správné nastavení kufrů a případné podpoření klenby je alfou a omegou ideálního stylu šlapání. Především pak vůči kolenům.“

Pavel: „Já bych dokonce řekl, že nášlapné pedály jsou podmínkou, aby měl fit vůbec smysl. Jen s nimi je totiž noha fixována stále ve stejné – a po fitu správné – pozici. Upnuté oblečení je vhodné proto, abychom v každé fázi mohli zrakově kontrolovat úhly zejména dolních končetin. Volné cyklokraťasy proces značně komplikují.“

Když má cyklista více kol, je třeba absolvovat BG Fit s každým zvlášť?

Pavel: „Ano, ale s druhým a každým dalším kolem již není třeba absolvovat celou proceduru. Hodnoty nastavení máme uložené a podle nich je možno nastavit další kolo rychleji. Proto je to také levnější.“

Jaké znalosti a dovednosti musí mít BG Fitter?

Libor: „Kvalitní fitter musí rozumět cyklistice. Ať už po obecné či detailní stránce. Měl by mít v sobě také část mechanika, neboť se při úpravách s kolem různým způsobem pracuje. Součástí potřebného vzdělání je také anatomie. V neposlední řadě by se měl umět do klienta vcítit a rozumět jeho potřebám.“

Pavel: “Musím říci, že se výborně doplňujeme právě s Liborem, který jako student fyzioterapie disponuje hlubokými a velmi užitečnými znalostmi o stavbě a fungování těla“.

Za jak dlouho se člověk stane dobrým fitterem?

Pavel: „Fitter se pořád vzdělává, to je nikdy nekončící proces. Každý fit se snažíme dělat s co největší pečlivostí, ale je jasné, že s každým dalším fitem naše odbornost roste. Je třeba mít za sebou co nejvíce fitů, aby člověk měl s čím porovnávat. Proto je součástí certifikačního kurzu Specialized celá řada fitů, které člověk provádí pod dohledem zkušených instruktorů. Značka rovněž pořádá pravidelná setkávání fitterů, na nichž si vyměňujeme nové poznatky a zkušenosti. Rád bych zdůraznil, že u nás provádíme BG Fit většinou za přítomnosti dvojice fitterů, což je oproti konkurenci nadstandardní přístup.

Kolik fitů máte za sebou?

Pavel: „Spočítané to nemám, ale bude se už jednat řádově o stovky. V sezóně provádíme 2-3 fity týdně, v zimě 3-4 měsíčně. Těší mě, že zatím mám od klientů jen pozitivní ohlasy. To mě na téhle práci baví - když vám cyklista řekne, že po nastavení kola jeho problémy a bolesti zmizely, že mu to pomohlo.“

Libor: „Já zatím zdaleka nemám tolik fitů, ale snažím se do práce vnášet svoje poznatky ze studia fyzioterapie na ČVUT. A také už mám na svoje fity první pozitivní ohlasy. Naposledy se jednalo o odstranění bolesti v krční oblasti. Něco takového fittera opravdu potěší.“

Neviděl jsem BG Fit studio v prodejně, kde tedy kola nastavujete?

Pavel: “Máme k dispozici speciální BG Fit studio, které se nachází nedaleko naší prodejny v Radotíně. Je škoda, že BG Fit není vidět v prodejně, ale na druhou stranu to má i své výhody.  Nikdo nás tam během celé procedury, která trvá 3-4 hodiny, neruší a máme na práci s klientem klid.”

BG Fit prakticky

Co BG Fit obsahuje?

  • rozhovor před nastavením kola – prodělaná zranění, potřeby a cíle cyklisty
  • flexibilní vyšetření v 16-ti krocích
  • doporučení správného modelu a šířky sedla
  • nastavení ideální dynamické výšky sedla
  • nastavení ideální dynamické předozadní pozice sedla
  • nastavení ideální dynamické výšky řidítek
  • nastavení ideální dynamické vzdálenosti a pozice řidítek
  • nastavení ideální dynamické pozice zarážek treter (kufrů)
  • kompenzace případné disproporce v délkách dolních končetin
  • optimalizace záběru, vyrovnání kyčlí, kolene a chodidla
  • protokol o vyšetření s doporučenými hodnotami pro nastavení kola

Objednávky: bgfit@skiservis.cz nebo využijte přímo našeho formuláře

Cena: 3 000 Kč, každé další kolo 890 Kč

Časová náročnost: 3 – 4 hodiny

BG Fit provádíme ve specializovaném studiu nedaleko od naší radotínské prodejny.

Sedlo

BG sedla používají specifické tvarování a výstelku složenou z několika vrstev s cílem snižovat tlak na cévy a měkké tkáně v oblasti pánve a podílí se na zachování průtoku krve a pohodlí.

Silniční sedlo Specialized Romin Evo Expert Gel

Rukavice

BG rukavice jsou ergonomicky navrženy, aby vám co nejlépe sedly, a vědecky otestovány tak, aby díky zlepšenému oběhu krve a vyrovnání tlaku v měkkých tkáních ruky snížily jejich znecitlivění.

Cyklistické rukavice Specialized BG Sport
  

Tretry

Tretry tvoří ideální spojení mezi tělem a kolem, významně se podílejí na výkonu a pohodlí.

Silniční tretry Specialized Expert Road

Stélky

Ergonomicky vyvinuté vložky poskytují optimální podporu pro šlapání a prokazatelně zlepšují výkonnost.

Stélky Body Geometry SL

Názory našich zákazníků

“Musím říci, že po nastavení posedu kola metodou BG Fit postupně odezněly všechny moje problémy - bolest zad, zápěstí, kolenou. Všude tento postup doporučuji, no a teď si jízdu moc užívám.”
Ing. Petr Jaroš

“Deset let mě provázejí bolesti zad, kvůli čemuž jsem postupně vypustil squash, tenis i další sportovní aktivity. Ani jízda na kole není pro záda dobrá. Když se na něm předkláním hodně dopředu, záda na druhý den bolí. Nastavení posedu od specialistů ze Ski a Bike Radotín mi však hodně pomohlo. Bez jejich pomoci bych se asi kola musel vzdát.”
Petr Buček

“Kolo mě baví, zejména dlouhé švihy na silničce, ale dříve jsem kvůli bolestem zad a šíje na kole vydržel maximálně hodinu. Po absolvování BG Fitu ve Ski a Bike Centru pro mě není problém strávit v sedle příjemné tři, čtyři hodinky. Malé úpravy v nastavení kola přinesly obrovskou pozitivní změnu do mé cyklistiky i životního stylu!”
Marek Stehlík

Naši certifikovaní BG fitteři

aneb
Ta má ale úhly!


Pavel Cvach
Spolumajitel firmy a technický guru. V zimě se věnuje zejména bootfittingu, od jara do podzimu právě BG Fitu. Je takový srdcař, že na vyjížďkách už neobdivuje ladné křivky cyklistek, ale v duchu analyzuje úhly jejich končetin a posed.
„Nejhorší je, že to nejsou jen ženský... Vidím někoho na kole a hned si říkám, že má třeba nízko sedlo, nebo by potřeboval klínky do bot.“


Libor Kucza

K BG Fitu se dostal přes fyzioterapii, jíž se věnuje. Zatím sbírá zkušenosti, ale už nyní skvěle dokáže spojovat znalosti stavby lidského těla a orientaci v cyklistické problematice.
„Funkční lidské tělo je stavebním kamenem dobrého výkonu v každém sportovním odvětví, tedy i v cyklistice. A kolo mu to nesmí kazit.“

Pokud se vám článek líbil a zajímaly by vás i ty ostatní články našeho časopisu, naleznete je zde.