Jak vybrat duši na kolo

Při výběru duše na kolo je třeba sledovat několik základních faktorů. Správný rozměr duše a typ ventilku zajistí, že duši půjde vůbec použít na ráfek vašeho kola, hmotnost, provedení a kvalita duše se pak odrazí v jízdních vlastnostech a trvanlivosti duše s přihlédnutím k provozovanému cyklistickému odvětví.

Pokud si nebudete vědět ani po přečtení článku rady s výběrem, nezapomeňte, že nejsme jenom eshop. Rádi vás uvítáme přímo v naší kamenné prodejně, kde vám naši cyklističtí specialisté pomohou s výběrem vhodného modelu duše na kolo.

Rozměr duše

Aby šla duše vůbec použít na vaše kolo, je třeba vybrat správný rozměr. Respektive správné rozměry, konkrétně průměr a šířku. Průměr duše musí odpovídat průměru ráfku kola. V praxi je díky pružnosti duše možné jednu duši použít pro více průměrů ráfku, jejich rozpětí  je vždy na duši uvedeno.

Šířka duše musí odpovídat použitému plášti. Pokud by byla duše příliš tenká, nevyplnila by dostatečně celý prostor pláště, což by se negativně projevilo na jízdních vlastnostech kola. Příliš silná duše by zase mohla po nafouknutí tvořit přehyby, což by hrozilo defektem při jízdě i při „obouvání“. 

Rozměry duše se udávají v několika standardech. Nejpřesnější a nejjednoznačnější je označení ETRTO (European Tire and Rim Technical Organisation), které udává šířku a vnitřní průměr pláště v milimetrech, např. 37-662, což znamená šířku 37 mm a vnitřní průměr 622 mm.

Poměrně běžné je – zejména v zemích anglosaské provenience a obecně u horských kol - také označení v palcích. Udává přibližný vnější průměr pláště a jeho šířku, např. 28x1,4. Někdy se lze setkat s vyjádřením průměru nikoliv v podobě desetinného čísla, ale zlomku, tedy např. 28x1 5/8. 

Posledním standardem je tzv. francouzský rozměr, který udává přibližný vnější průměr a šířku pláště, např. 700 x 35C. Písmeno C zde označuje vnitřní průměr, v tomto případě 622 mm. Toto označení se používá zejména v silniční cyklistice, na horských kolech ho nenajdeme. 

Rychlé odkazy podle typu jízdního kola:

duše na horské kolo
duše na silniční kolo
duše na krosové kolo
duše na dětské kolo

Vhodný ventilek

Na trhu jsou dnes čtyři různé typy ventilků – AV (autoventilek), DV (Dunlop), RV (Regina) a SV (galuskový, Presta). Nedá se říci, že by některý z nich ostatní převyšoval co se týče kvality. V dnešní době jsou všechny dobře adaptovány na použití pro vysoký tlak v duši.

Při výběru je nejdůležitější, aby ventilek odpovídal otvoru v ráfku a dal se nahustit vaší pumpičkou. Na českém trhu jsou nejběžnější ventilky typu AV (autoventilek) a SV (galuskový ventilek).


Autoventilek je poslední dobou velmi oblíbený. Lze jej snadno nafouknout na benzínové pumpě a je uživatelsky velmi příjemný a jednoduchý na obsluhu. Zobrazit duše s autoventilkem.

Galuskový ventilek má průměr pouze 6 mm oproti „tradičním“ 8 mm u ostatních typů ventilků. Proto vyžaduje menší otvor v ráfku. Pokud byste použili galuskový ventilek do ráfku s větším otvorem, hrozí vytržení ventilku. Výhodou galuskového ventilku je jeho nižší hmotnost, což ho předurčuje pro použití u závodních modelů. Na druhou stranu je třeba jej před samotným huštěním povolit a poté opět dotáhnout. Zobrazit duše s galuskovým ventilkem.

DV neboli Dunlop ventilek je poměrně hodně rozšířený zejména v zahraničí. Jeho nevýhodou je složitější výměna duše. Ventilek se musí rozšroubovat, prostrčit otvorem v ráfku a opět sešroubovat.   Jeho výhodu je, že se dá snadno povolit a rychle vypustit.

RV neboli Regina je ventilek, který se používá prakticky výhradně v Itálii.

Délka ventilku

Důležité je zvolit také odpovídající délku ventilku s ohledem na výšku ráfku. Ventilek musí přečnívat ráfek tak, aby bylo možné na něj nasadit pumpičku. V případě použití vysokých aero ráfků je obvykle třeba použít na ventilek speciální nástavec, nebo duše s extra dlouhým ventilkem.

Hmotnost duše

Hmotnost duše je velmi důležitým faktorem, neboť hmotnost rotačních částí kola ovlivňuje jízdní vlastnosti mnohem více, než hmotnost ostatních částí. Hmotnostní úspora na kolech a tím pádem i na duši má značný pozitivní vliv zejména na akceleraci.

Pro závodní použití se proto hodí lehké či ultralehké duše, ovšem pozor, je třeba počítat se sníženou odolností vůči efektu. Přihlížejte také k tomu, v jakém terénu budete jezdit. Čím lehčí terén, tím lehčí duši můžete zvolit.

Naopak pro těžký terén, sjezdové disciplíny či expedice do míst, kde je obtížné sehnat náhradní duši, je vhodnější volit duši neodlehčenou, ale odolnou.

Provedení a kvalita duše

S výše uvedeným souvisí rovněž otázka provedení duše a její kvality. Provedení opět úzce souvisí se způsobem použití duše – na trhu jsou speciální silnější expediční duše s vysokou odolností proti defektu, dále duše z polymerizované  nevulkanizované pryžové směsi, která se v případě defektu stáhne kolem předmětu, který do duše vnikl a zpomalí únik vzduchu natolik, že jezdec má dostatek času zareagovat (zejména značka Foss). Samostatnou kapitolou jsou duše na sjezd, které mají okolo ventilku speciální výztuhu, která zabraňuje jeho vytržení.

Samozřejmě i u duší platí, že se můžete mnohem více spolehnout na značkový výrobek. Příkladem může být německý výrobce špičkových duší Schwalbe, který každou duši před expedicí v továrně nafoukne na 24 hodin a testuje, zda nedochází k úniku vzduchu a snížení tlaku.