Vydali jsme nové, tentokrát "cyklistické" číslo našeho časopisu #SBCRMag, které pro vás připravili od první do poslední strany naši zaměstnanci. Časopis je pro vás k dispozici na naší prodejně nebo do něho můžete nahlédnout zde prostřednictvím vybraných článků. Následující řádky jsou věnované testu zcela nového konceptu kola - Cannondale Slate Force CX 1.

Cannondale Slate Force CX 1 NEW ROAD

Někteří na takové kolo dlouho čekali

Cannondale představil před sezónou 2016 zcela nový koncept kola, který vychází ze silničních modelů, ale díky odpružené jednonohé vidlici Lefty a masivním plášťům umožňuje výlety mimo asfalt, na více i méně zpevněné cesty a do lehčích terénů. Kolo nese název Slate a my jsme testovali jeho nejvyšší verzi s označením Force CX1.

Canondale Slate Force CX 1
Model Slate vychází ze silniční geometrie, která však nabízí kratší zadní stavbu hliníkového rámu pro lepší obratnost a naopak položenější přední vidlici pro větší pohodlí v terénu. Ráfky mají rozměr 650B, ovšem díky osazení masivními plášti o šířce 42 mm je výsledný průměr kol prakticky stejný jako u klasické silničky. Pláště s minimálním vzorkem přispívají k jízdnímu pohodlí v terénu, o žehlení nerovností se dělí s jednonohou vidlicí Lefty Oliver o zdvihu 30 mm a „tlumícím“ tvarováním řetězových a sedlových vzpěr Save Plus Micro-Suspension. Řadit lze 1x11 převodů. Kromě modelu Force CX 1 nabízí Cannondale ještě nižší verze Slate Ultegra, respektive Slate 105.

Jak jsme testovali

K testování jsme použili dva testery, Lukáše P., který je spíš silničář a sportovní jezdec, a aby se to nepletlo, Lukáše M., který má závodní minulost a částečně i současnost na horských i silničních kolech. Dále byl přítomen zbrusunový Cannondale Slate Force CX 1 a zánovní silnička Specialized Roubaix určená na rozbité silnice, k níž by měl mít testovaný stroj teoreticky hodně blízko. V této sestavě jsme se vydali do malebné – podle kalendáře zimní, počasím spíše jarní - krajiny kolem Radotína. A jak to dopadlo?

Rychlost v terénu

„Podle prvního dojmu z asfaltu mi Slate přišel oproti Roubaix trochu těžký, neohrabaný,“ říká Lukáš P., „ale to se okamžitě po přejetí na polní a lesní cesty změnilo. Slate získal navrch a projevil se jako možná nejrychlejší kolo do lehčího terénu, jaké jsem kdy sedlal.“

Podle Lukáše P. sice nemá Slate v terénu schopnosti klasického horského kola co se týče přejezdů větších nerovností, ale rychlostí ho jednoznačně předčí.

„Souhlasím, že je Slate v terénu oproti biku rychlejší,“ přikyvuje Lukáš M., „ale opravdu bych mu věřil spíše na zpevněných, tvrdých cestách, na udusané hlíně či písku. Navíc je dělaný na rovnější cesty, ovládání mi přišlo i díky pocitově úzkým beranům pomalejší a oproti biku trochu nemotorné. Výhodou je, že díky silniční geometrii lze do kola na rovinkách zalehnout a získat aerodynamickou pozici.“

Tři centimetry stačí

Přestože má vidlice Lefty Oliver zdvih pouze 30 mm, což se na první pohled může zdát málo, oba testéři si shodně pochvalovali, jak dobře kolo žehlí nerovnosti.

„Vidlice v kombinaci s masivními plášti opravdu překvapivě dobře a pohodlně proveze jezdce přes všechny nerovnosti. Na silničku dost překvapení,” říká Lukáš P.

„Já bych hodně jízdního pohodlí připisoval spíše plášťům, ze závodů jsem zvyklý na tvrdší kola a vidlice mi tak přijde trochu zbytečná, ale je fakt, že kolo terénem prochází překvapivě dobře,“ pochvaluje si Lukáš M.

Hydrauliky šlapou

„Brzdy opravdu velmi dobře a spolehlivě brzdí i díky širším plášťům, které mají dobrou trakci,“ říká Lukáš P. S tímto názorem se ztotožnil i náš druhý testér.

 

Cui bono?

Po vlastním testováním si naši jezdci položili otázku, komu by Cannondale Slate mohl býti nejvíce ku prospěchu.

„Je to velmi specifický stroj, určitě nepůjde o masovou záležitost, a pro ty, kteří si jej pořídí, asi nebude v jejich osobní hierarchii prvním kolem, ale na druhou stranu se jedná o kolo, na které někteří lidé asi hodně dlouho čekali a trhu chybělo,“ říká Lukáš P. Podle něj Slate ocení zejména cyklisté, kteří chtějí jezdit opravdu rychle po lesních a polních cestách a jde jim o pohodlí.

„Já vnímám Slate jako jakýsi hybrid mezi silničním, horským a – díky menšímu průměru ráfků - i městským kolem,“ říká Lukáš M., „Osobně bych dal do terénu přednost cyklokrosce, která je obratnější, i když o dost tvrdší. Do těžšího terénu bych na podobný typ ježdění asi upřednostnil bike Cannondale Fsi s hladkými plášti, na rozbité asfaltové cesty zase silničku Synapse. Ale pro jezdce, kteří koukají po komfortu a jezdí na delší vytrvalostní výlety, kdy střídají asfalt a zpevněné cesty je Slate určitě dobrou volbou. Dovedu si ho představit jako ideální pohodlné kolo pro ježdění v Jizerských horách, kde jsou panelky, štěrkové cesty, ale není tam těžký terén. Relativně slušně se tam na něm pak lze projet i po silnici.“

Chcete si udělat svůj vlastní názor? Domluvte si v našem testovacím centru vyzkoušení tohoto zajímavého kola.

Pokud se vám článek líbil a zajímaly by vás i ty ostatní články našeho časopisu, naleznete je zde.