Závodnícké desatero
Cyklistické závody už dávno nejsou jen pro profesionální cyklisty, ale stále více si můžeme zazávodit i my amatéři. Na rozdíl od profesionálů, kteří své pády prodělali již jako žáci a závodní prostředí mají v krvi, tak pro nás amatéry je to zcela nová zkušenost, na kterou je třeba se připravit.
-------------
V cyklistice mluvíme gesty
V cyklistice komunikujeme gesty. Vše, co se děje před námi na silnici, musí být nějakým způsobem sděleno spolujezdcům za námi. Čím je skupina větší, tím je důležitější upozorňovat na stojící auta, obrubníky a díry v cestě. V ideálním případě by mělo vaše gesto projít celou skupinou jako domino.
Ukazování děr a dalších nástrah na silnici
Tohle použijete při společné vyjížďce, nebo závodu nespočetněkrát. Zakladní gesto, které může vyjádřit díru v asflatu, kámen, spadlou větev, kanál a další. Vždy se snažíme sledovat cestu před námi a skenovat případné překážky, které s předstihem ukážeme a neuděláme u toho zbytečnou vlnu jezdci za námi.
Ukazujeme vždy a to i když jsme druzí, třetí, nebo třeba předposlední ve skupině.
V nejidealnějším případě ukazujeme celou paží ruky, avšak ve sjezdech, nebo technických pasážích můžeme ukázat pouze konečky prstů bezpečně z řidítek.
Nic se nemá přehánět. Proto ukazujeme s přesdtihem jen to, co může způsobit pád nebo defekt. Bohužel na našich zaplátovaných silnicích by člověk nedělal mnohdy nic jiného.
Ukazování stojících aut, chodců a značek
Neméně důležitá věc a to zejména při jízdě na cyklostezce, kde musí skupina předjet pomalejší chodce, cyklisty nebo bruslaře. Toto gesto využijeme také u zaparkovaných aut na krajnici, nebo dopravních značek. Obecně se dá říct, že kdykoli někoho předjiždíme, nebo objiždíme nějakou překážkum, použijeme toto gesto.
Stejně jako u ukazování děr na silnici, tak i zde myslíme na vše s předstihem.
Zpomal!
Pokud vidíte, že musíte výrazně zastavit a to z důvodu auta před Vámi, chodce na přechodu nebo jiné nečekané události, tak zvedněte dlaň nad hlavu a plynule zpomalte.
Častokrát se právě jedná o hektičtější situaci, která prověří Vaší pozornost. Proto se snažíme být během jízdy připravení kdykoli zabrzdit a zpomalit.
Pokud jedete první ve skupině, tak volte intezitu brždění opravdu s rozvahou a znažte se brzdit silně, ale maximálně plynule. Vy máte na situaci dokonalý přehled, avšak lide za Vámi ne a na všechno mají méně času. Myslete na to!
Pozor jedu ze sedla!
Při jízdě ve skupině je třeba ukazovat, když se chystáme šlapat ze sedla. Jezdec při postavení z pedálů kolo posune směrem dozadu zhruba o 20 centimetrů. Když jede někdo těsně za Vámi, hrozí srážka. Proto na jízdu ze sedla upozorňujeme buď zamáváním v loktech, nebo zamáváním dlaněmi, které máme na brzdových pákách.
Ukazujeme kam jedeme
Absolutní základ je ukazovat včas kam jedeme. Ať už to je křižovatka, kruhový objezd nebo odbočka ke kavárně, tak vždycky ukazujeme. Nespoleháme na to, že všichni maji nahranou trasu ve svém cyklo-počítači.
Pokud neznáme dokonale trasu, kde skupina jede, tak nesnažím skupinu vést a spíše se vezu.
Upozorňovat upažením na odbočení má cyklista, i když jede sám. Ve skupině je tento signál klíčový nejen pro kolemjedoucí auta, ale i pro ostatní cyklisty, aby se na odbočení připravili. Pokud nás jede ve skupině méně jak zhruba pět, většinou stačí, když odbočení ukáže první jezdec. Při vyšším počtu musejí signál ukázat i ostatní jezdci, aby o něm věděli rovněž ti, co jedou vzadu.