Údržba kola
Údržbou kola nejsou míněny opravy, ale pravidelná péče, která sníží potřebu oprav na minimum. K údržbě patří zejména čištění a mazání jednotlivých komponent.
Pravidelná údržba při každé vyjížďce:
- Dohusťte pneumatiky na správný tlak, který je uvedený na boku pláště.
- Odstraňte nečistoty a špony z brzdových špalíků.
- Dohusťte vzduchovou vidlici a případně tlumič na správný tlak.
- Celé kolo dobře omyjte od nečistot.
- Kluznou část odpružené vidlice otřete vlhkým hadříkem a namažte silikonovým olejem.
Čištění kola
Rám kola omyjte proudem vody, kola očistěte ručně kartáčem či houbou. Na řetěz použijte v ideálním případě speciální pračku a jako jedinou komponentu jej odmasťte a po oschnutí namažte k tomu určeným mazacím prostředkem.
Kontrola kola
Kolo a jeho komponenty samozřejmě časem a používáním podléhají opotřebení, proto je třeba je pravidelně kontrolovat, aby byl vždy zajištěn jeho optimální chod, bezpečnost jízdy i co nejdelší životnost.
Kola a pláště
Přesvědčte se, jestli ve výpletu kola nechybí žádné dráty, popřípadě nejsou-li uvolněné, a že pláště jsou nahuštěny na správný tlak dle hodnoty vyznačení na boku pláště.
Řetěz
Podívejte se, zda řetěz nezačíná reznout a zkontrolujte spojení jednotlivých
článků řetězu. Přibližně jednou za měsíc (nebo po ujetí 500-800 km) zkontrolujte pomocí speciální měrky, zda řetěz není příliš vytažený a případně jej vyměňte.
Lanka a bowdeny
Všechny lanka musejí být ve stoprocentním stavu. Pokud se lanko třepí, je třeba jej okamžitě vyměnit.
Šrouby
Zkontrolujte, zda jsou dobře dotaženy všechny šrouby. Můžete se o tom přesvědčit i sluchem – kolo necháte asi z 25 cm dopadnout na pláště a posloucháte, zda některý uvolněný šroub nezazvoní.
Brzdy
Brzdy zkontrolujte stlačením brzdové páky. Pokud má dlouhý chod nebo se příliš blíží k řídítkům, upravte délku lanka, případně zajistěte výměnu destiček. Pokud v případě kotoučových brzd páka neklade odpor, je třeba nechat brzdy v odborném servisu odvzdušnit.
Střed, kliky, pedály
Přibližně každého čtvrt roku zkontrolujte šlapacího středu – dotažení jednotlivých šroubů převodníku a šroubu, který drží kliku na ose. Pokud se uvolní klika na ose, je třeba okamžitě defekt odstranit, neboť může vést k nenávratnému poškození klik. Stejně tak zkontrolujte dotažení pedálů.
Rám
Čas od času prohlédněte i samotný rám kola a ujistěte se, zda v něm nejsou praskliny. Nejvíce ohroženy jsou v tomto případě sváry rámu.