Trailová vidlice Lefty Ocho 120
Legendární vidlice Lefty slaví bezmála 15 let od jejich představení značkou Cannondale. Doposud byly vidlice Lefty doménou pouze ostrých XC speciálu avšak karty se obrátily a toto zjevení můžeme vidět i v trailovém segmentu.
Někdo ji nenávidí, někdo na ní nedá dopustit
Vidlice Lefty sebou nesou kvůli svému vzhledu řadu předsudku. Často můžeme slyšet rozdílné názory a její vzhled rozděluje MTB komunitu. Někdo ji nenávidí někdo naopak miluje. Jedno je však jisté. Americký gigant a tradiční výrobce horkých kol Cannondale této technologií věří a dál jí neúnavně vyvíjí. Poslední výrazný upgrade vidlice proběhl spolu s představením XC hardtailu F-Si, kdy jí ubyla jedna korunka, což byl podle inženýrů technologický oříšek a to zejména kvůli zachování 100% pevnosti.
Jedna noha stačí
Právě pevnost a tuhost je u této technologie omílána pořád dokola. Pochyby o tom, že Lefty není zdaleka tak spolehlivá a pevná jako klasické vidlice jsou však už dávno pryč. Karbonová konstrukce a speciální trojúhelníkový profil vidlice dodává vidlici totožou tuhost jako klasické "dvounohé". Navíc je Lefty vyrobená z malého počtu dílu a používá speciální jehličková ložiska, což zaručuje extrémně hladky chod a nulovou vůli.
Velkým tématem je také uchycení samotné a nerovnoměrné zatížení ložisek v náboji. Tento problém Cannondale vyřešil konusovým tvarem osy, kde jsou rozdílné průměry ložisek. Tento tah umožnil rovnoměrné opotřebení a zatížení ložisek na každé straně náboje.
U nejnovější generace vidlice také najdeme snadný upínací mechanismus brzdového třmenu, který funguje na principu dvou trnů a zajišťovací páčky. Výměna kola je tak blesková. Také uchycení kola samotného je velice přesné a nedocházi k žádnému "lovení závitu".
Konstruovaná na trail i maraton
Mohlo by se zdát, že Cannondale přidal k původním 100mm pouze 20mm a bylo hotovo ale není tomu tak. Došlo k razatnímu zesílení v oblasti sloupku a vnější nohy vidlice aby snesla větší nárazy. Také spodní část vidlice dostala pár změn. První změna je již zmiňované uchycení brzdového třmenu. Druhá, zásadní změna je v samotné vnitřní patroně, která je konstruovaná na speciální potřeby trailového ježdění.
Pokud si však chcete z "Sečka" udělat plnokrevného maratonce, tak není problém mechanicky snížit zdvih na konečných 110mm. Fakt, že je Lefty vyrobená z velké části z karbonu, tak se s ní navíc dostanete na velice přijemnou hmotnost 1550 g. Konkureční vidlice stejné úrovně mivají zhruba o 250-350 gramů více.