Technika jízdy
Správná technika jízdy je důležitá nejen pro vaši bezpečnost a schopnost zdolat nástrahy terénu, ale také šetří kolo a jeho komponenty. To se týká zejména správného řazení.
Řazení převodů
Při nájezdu do terénu pokaždé řaďte lehčí převod. V terénu je jízda vždy obtížnější, a i když se nemění sklon terénu, převod, který jste používali na asfaltu, bude nyní nejspíš příliš těžký.
Při stoupání řaďte lehčí převod s dostatečným předstihem. Před vlastním zařazením silněji zaberte do pedálů, abyste měli setrvačnost pro vlastní přeřazení, které nikdy neprovádějte v zátěži, tzn. při řazení nešlapejte vůbec, nebo jen velmi slabě.
Hlídejte si, aby nedocházelo ke křížení řetězu. To znamená, že byste nikdy neměli mít zařazený největší převodník vpředu a největší pastorek vzadu či naopak. Při takovém zařazení komponenty dobře nefungují a může dojít k poškození řetězu i přehazovačky.
Křížení řetězu = špatně:
Správné zařazení lehkého převodu:
Brzdění
Na kolech pro dospělé najdete vždy přední a zadní pákovou brzdu. Přední brzda je na levé straně a zadní brzda na pravé straně řídítek. Brzdit byste měli rovnoměrně oběma brzdami.
Častým zlozvykem mnoha cyklistů je používání téměř výhradně zadní brzdy. Přitom přední brzda má vyšší účinnost. Proto jí používejte citlivě. Pozor na její prudké zmáčknutí ve vyšší rychlosti, které zpravidla končí přelétnutím jezdce přes řídítka.
Přední brzdu rovněž nikdy nepoužívejte při zatáčení. Když už musíte v zatáčce přibrzdit, použijte jen zadní brzdu.
Stoupání
Snažte se co nejdéle vydržet v sedle. Pokud podkluzuje zadní kolo, je třeba přenést těžiště trochu vzad a více jej zatížit. Pokud se naopak zvedá přední kolo ze země, je třeba přenést váhu více dopředu.
Váha vpředu:
Váha uprostřed:
Váha vzadu:
Sjezd
Při jízdě z kopce stůjte v pedálech. Pokrčenými koleny a přenášením váhy vpřed a vzad reagujete na nerovnosti terénu. V prudkém sjezdu můžete přenést těžiště až dozadu za sedlo.