Specialized Creo SL Comp Carbon - redaktorský test

Toto kolo vás opravdu překvapí. Jede hodně podobně jako klasická silnička a navíc dá jezdci slušnou podporu v kopcích.

Je to určitě jedno z nejzajímavějších elektrokol, které jsem za poslední období zkoušel. Specialized na to jde chytře a ukazuje, že je právem na čele světového žebříčku cyklistických inovací. I v e-kolech. Zajímavé totiž je, že Creo neoslní výkonem, to není jeho cílem. Ohromí nízkou váhou pod 13 kg (dnes nejlehčí e-kolo na trhu) a celkovým vyladěním.

RÁM

Lehký špičkový karbonový rám FACT 11r (stejný materiál jako u závodních kol S Works) je samozřejmostí. Ale zastavme se u motoru a baterie. V nich spočívá „jádro pudla“. Lehký motor SL 1.1 nemá ohromující výkon, „jen“ zdvojnásobí úsilí jezdce až o 240 wattů. Křivka kroutícího momentu je citlivá a nemá žádné rušivé momenty. Baterie poskytuje kapacitu 320 Wh, což je o polovinu míň, než mají špičková horská e-kola, ale… vzájemné vyladění motoru a baterie přesně stačí, na co má stačit. Umožňuje solidní podporu v kopcích a velmi slušný dojezd při zachování dobrých jízdních vlastností.

ELEKTROMOTOR - SRDCE CREO

Na tomto Creu tak můžete po rovině jet vlastním úsilím bez podpory motoru rychlostí 30 km/hod, ve skupině v závětří i rychleji. Jakmile spadne rychlost pod 26 km/hod, zapíná se plynule motor, který má tři jízdní režimy – nejslabší a nejšetrnější, druhý střední a třetí nejvýkonnější. Pokud nejste závodník nebo expert, ale normální hobík, na 50 km dlouhém kopcovitějším okruhu své klasické silničce nejspíš ujedete. Ne zas o moc, ale tolik se neunavíte. Na druhé straně i na Creu si můžete pořádně zatrénovat. Je určitě zajímavé podělit se o pár čísel a pocitů z testovací jízdy. Na 62 km okruhu se dvěma slušně dlouhými kopci a 800 nastoupanými výškovými metry jsem jel průměr 25,7 km/hod. Z toho dva desetikilometrové úseky rychlostí vyšší než 30 km/hod. Za pozornost stojí i wattové údaje, které motor přenáší do počítače – můj průměr 182 W, okamžité maximum 909 W.

VÝDRŽ

Druhý den v podobném terénu jsem bez předchozího dobytí ujel 36 km a teprve v samotném závěru se rozsvítila u baterie červená kontrolka ukazující, že je před vybitím. Najel jsem tedy dohromady přes 100 km na jedno dobití. Za cíl v obou jízdách jsem si dal jet rychle, svižně a baterii využívat pocitově tak akorát, aby nepomáhala přespříliš a na úkor dojezdu. Hodně jsem šlapal zcela bez podpory, v kopcích střídal přepínáním ovladače na horní rámové trubce první a druhý stupeň podpory a výjimečně v nejprudších úsecích kopců třetí. Jsem si jist, že při úspornější jízdě nebo v mírně zvolněné krajině bych ujel 130 km + dalších 60 km s přídavnou baterií zasunutou v druhém košíku na bidon. Ještě vyšší jízdní komfort nabízí propojení s aplikací Mission Control, kde lze naladit motor na různé styly jízdy, zaznamenávat je a přesněji – podrobněji sledovat baterii. Aplikace automaticky zvládne její správu během jízdy, což zajistí, že baterie vydrží tak dlouho, jak cyklista potřebuje.

KOMFORT

Další vychytávkou Crea je zvýšení komfortu odpružením představce a řídítek Future Shock 2.0 s 20 mm zdvihem. Kdo pamatuje jeho předchůdce u prvních modelů Specialized Roubaix, najde zde pokročilejší a výkonnější jednotku, která opravdu tlumí nepříjemné rázy do rukou a tím snižuje únavu. Otočné ovládání na vrcholu představce upravuje kompresi a zároveň i vnitřní hydraulické nastavení odskoku. Na úplný závěr možná někoho napadne, proč by si měl kupovat e-silničku, když může mít e-mtb a s ním díky motoru jezdit i po silnici? Odpověď je jasná. Těžký e-bike nikdy nemůže konkurovat jízdními vlastnostmi a rychlostí po rovině bez podpory motoru.

ZÁVĚR

A komu tedy Creo doporučit? Asi ho tolik neocení jen závodník nebo expert, ten kdo běžně jezdí průměry nad 30 km/hod. Prakticky všechny ostatní toto kolo určitě zaujme nebo aspoň pobaví. Hobíky, kteří se běžně pohybují průměry do 28 km/hod, sportovní ženy, jež chtějí stačit svým mužům, jezdce s mírnou i  vyšší nadváhou, sportovní seniory, sportovce v rekonvalescenci, po zranění… Poslední dvě skupiny tu ale nechci moc zdůrazňovat. Testované e-kolo není ani zdaleka určené jen pro ty, kteří mají nějaké „problémy“. Tato mantra, donedávna provázející elektrokola, totiž přestává platit. Creo je dalším důkazem pokračující diverzifikace v cyklistice. E- silnička se prostě stává svébytnou kategorií, stejně jako e-mtb, jež ocení i zdraví sportovci se slušnou kondicí. Umím si třeba představit, jaká radost musí být s Creem v alpských průsmycích. Dlouhý dojezd umožní ujet i v Alpách relativně slušné vzdálenosti. Dáte si do těla, ale přiměřeně a při výjezdu na Passo Pordoi se budete moci ještě kochat okolím.

/ Petr Pravda /

Na jaře jsme prodali v SBCR jeden kus limitované linie "Founders Edition". Specialized chce dát najevo, že sběratelský kousek může být high-end a ultramoderní kus, který právě opustil továrnu.

 

 

Další novinky

SBCR Winter 321 2025

SBCR Winter 321 2025

Prvním dnem roku 2025 opět startuje již 6. ročník naší oblíbené zimní výzvy SBCR Winter321, a i letos je možné si zajet…

Tipy na dárky - bikepacking

Tipy na dárky - bikepacking

Vánoce jsou za dveřmi a spousta z vás určitě přemýšlí, čím obdarovat své blízké. Pro milovníky cestování na kole nabízíme…

Tipy na dárky - cyklistické doplňky

Tipy na dárky - cyklistické doplňky

Vánoce jsou za dveřmi a spousta z vás určitě přemýšlí, čím obdarovat své blízké. Co třeba stylová helma, cyklistické brýle…