Specialized Creo SL Comp Carbon - redaktorský test

Toto kolo vás opravdu překvapí. Jede hodně podobně jako klasická silnička a navíc dá jezdci slušnou podporu v kopcích.

Je to určitě jedno z nejzajímavějších elektrokol, které jsem za poslední období zkoušel. Specialized na to jde chytře a ukazuje, že je právem na čele světového žebříčku cyklistických inovací. I v e-kolech. Zajímavé totiž je, že Creo neoslní výkonem, to není jeho cílem. Ohromí nízkou váhou pod 13 kg (dnes nejlehčí e-kolo na trhu) a celkovým vyladěním.

RÁM

Lehký špičkový karbonový rám FACT 11r (stejný materiál jako u závodních kol S Works) je samozřejmostí. Ale zastavme se u motoru a baterie. V nich spočívá „jádro pudla“. Lehký motor SL 1.1 nemá ohromující výkon, „jen“ zdvojnásobí úsilí jezdce až o 240 wattů. Křivka kroutícího momentu je citlivá a nemá žádné rušivé momenty. Baterie poskytuje kapacitu 320 Wh, což je o polovinu míň, než mají špičková horská e-kola, ale… vzájemné vyladění motoru a baterie přesně stačí, na co má stačit. Umožňuje solidní podporu v kopcích a velmi slušný dojezd při zachování dobrých jízdních vlastností.

ELEKTROMOTOR - SRDCE CREO

Na tomto Creu tak můžete po rovině jet vlastním úsilím bez podpory motoru rychlostí 30 km/hod, ve skupině v závětří i rychleji. Jakmile spadne rychlost pod 26 km/hod, zapíná se plynule motor, který má tři jízdní režimy – nejslabší a nejšetrnější, druhý střední a třetí nejvýkonnější. Pokud nejste závodník nebo expert, ale normální hobík, na 50 km dlouhém kopcovitějším okruhu své klasické silničce nejspíš ujedete. Ne zas o moc, ale tolik se neunavíte. Na druhé straně i na Creu si můžete pořádně zatrénovat. Je určitě zajímavé podělit se o pár čísel a pocitů z testovací jízdy. Na 62 km okruhu se dvěma slušně dlouhými kopci a 800 nastoupanými výškovými metry jsem jel průměr 25,7 km/hod. Z toho dva desetikilometrové úseky rychlostí vyšší než 30 km/hod. Za pozornost stojí i wattové údaje, které motor přenáší do počítače – můj průměr 182 W, okamžité maximum 909 W.

VÝDRŽ

Druhý den v podobném terénu jsem bez předchozího dobytí ujel 36 km a teprve v samotném závěru se rozsvítila u baterie červená kontrolka ukazující, že je před vybitím. Najel jsem tedy dohromady přes 100 km na jedno dobití. Za cíl v obou jízdách jsem si dal jet rychle, svižně a baterii využívat pocitově tak akorát, aby nepomáhala přespříliš a na úkor dojezdu. Hodně jsem šlapal zcela bez podpory, v kopcích střídal přepínáním ovladače na horní rámové trubce první a druhý stupeň podpory a výjimečně v nejprudších úsecích kopců třetí. Jsem si jist, že při úspornější jízdě nebo v mírně zvolněné krajině bych ujel 130 km + dalších 60 km s přídavnou baterií zasunutou v druhém košíku na bidon. Ještě vyšší jízdní komfort nabízí propojení s aplikací Mission Control, kde lze naladit motor na různé styly jízdy, zaznamenávat je a přesněji – podrobněji sledovat baterii. Aplikace automaticky zvládne její správu během jízdy, což zajistí, že baterie vydrží tak dlouho, jak cyklista potřebuje.

KOMFORT

Další vychytávkou Crea je zvýšení komfortu odpružením představce a řídítek Future Shock 2.0 s 20 mm zdvihem. Kdo pamatuje jeho předchůdce u prvních modelů Specialized Roubaix, najde zde pokročilejší a výkonnější jednotku, která opravdu tlumí nepříjemné rázy do rukou a tím snižuje únavu. Otočné ovládání na vrcholu představce upravuje kompresi a zároveň i vnitřní hydraulické nastavení odskoku. Na úplný závěr možná někoho napadne, proč by si měl kupovat e-silničku, když může mít e-mtb a s ním díky motoru jezdit i po silnici? Odpověď je jasná. Těžký e-bike nikdy nemůže konkurovat jízdními vlastnostmi a rychlostí po rovině bez podpory motoru.

ZÁVĚR

A komu tedy Creo doporučit? Asi ho tolik neocení jen závodník nebo expert, ten kdo běžně jezdí průměry nad 30 km/hod. Prakticky všechny ostatní toto kolo určitě zaujme nebo aspoň pobaví. Hobíky, kteří se běžně pohybují průměry do 28 km/hod, sportovní ženy, jež chtějí stačit svým mužům, jezdce s mírnou i  vyšší nadváhou, sportovní seniory, sportovce v rekonvalescenci, po zranění… Poslední dvě skupiny tu ale nechci moc zdůrazňovat. Testované e-kolo není ani zdaleka určené jen pro ty, kteří mají nějaké „problémy“. Tato mantra, donedávna provázející elektrokola, totiž přestává platit. Creo je dalším důkazem pokračující diverzifikace v cyklistice. E- silnička se prostě stává svébytnou kategorií, stejně jako e-mtb, jež ocení i zdraví sportovci se slušnou kondicí. Umím si třeba představit, jaká radost musí být s Creem v alpských průsmycích. Dlouhý dojezd umožní ujet i v Alpách relativně slušné vzdálenosti. Dáte si do těla, ale přiměřeně a při výjezdu na Passo Pordoi se budete moci ještě kochat okolím.

/ Petr Pravda /

Na jaře jsme prodali v SBCR jeden kus limitované linie "Founders Edition". Specialized chce dát najevo, že sběratelský kousek může být high-end a ultramoderní kus, který právě opustil továrnu.

 

 

Další novinky

Nový Cannondale Scalpel 2024 - představení nové řady kol!

Nový Cannondale Scalpel 2024 - představení nové řady kol!

Scalpel 2024 přináší více zdvihu, vychytanější geometrii, schopnější osazení a závodně nízkou hmotnost. Kolo stírá hranice…

SBCRide x Road Classics I.

SBCRide x Road Classics I.

Srdečně Vás zveme na letošní první společnou vyjížďku SBCRide x Road Classics, kde vás čeká soacial ride a představení Road…

Cyklistický film "A Sunday In Hell" ("Neděle v pekle") / promítání 6.4.2024

Cyklistický film "A Sunday In Hell" ("Neděle v pekle") / promítání 6.4.2024

Projekce legendárního cyklistického filmu o Paris-Roubaix Pohled do životů cyklistů,manažerů týmů, pořadatelů závodu a…