Cyklotrasa #SBCR 100 - Z Radotína do Nižboru a zpět

Každý rok zhruba v polovině července se cyklistky po celém světě vydávají na stokilometrovou silniční vyjížďku v rámci akce Rapha Women´s100. Dámský tým Ski a Bike Centra Radotín se k této akci připojil a pro všechny zapálené cyklistky si na ročník 2017 připravil trasu, kterou vám přiblížíme v tomto článku. Byla určena pro silniční kola a mimo akci #Womens100 si ji kdykoliv mohou užit i muži. První polovina tratě je kopcovitá, druhá naopak pohodová a rovinatá.

Mapu celé plánované trasy s profilem naleznete zde

1-7 km - z Radotína do Černošic

Od Ski a Bike Centra se vydejte směrem k Berounce. Postupně minete radotínskou Sokolovnu, přejedete železniční trať v centru Radotína a projedete okolo radotínského kostela a školy přes most směrem k tržnici a golfovému hřišti v Lipencích. Prostředkem malebného golfového hřiště vede oficiální cyklostezka, kterou pojedete směrem na Černošice. Průjezd golfovým hřištěm je jeden ze dvou úseků, kde očekávejte horší asfalt s kamínky a na silničních kolech jeďte raději opatrně. Zhruba na 6,9 km přijedete k černošickému mostu přes Berounku.

7-18 km - stoupání do Kozolup

Přejeďte černošickou lávku a vydejte se do centra Černošic, kde před vyhlášenou cukrárnou Hájek & Hájková (výborná zmrzlina i dorty) odbočte směrem doprava do ulice Karlštejnská, mířící do vesniček Solopisky, Roblín a Kozulupy. Od konce Černošic vás až do Kozolup bude čekat pozvolné stoupání, které patří k největším na této trati.

18-25 km - okolo letiště v Bubovicích do Loděnice

Zhruba na 18. km budete míjet letiště Bubovice a svezete se kolem něj pěkně z kopce. Na letišti létají jen malá letadla, ale na jeho kraji stojí velký letoun Avia 14RT, který létal v šedesátých a sedmdesátých letech. V roce 1986 ho na letišti předělali na klubovnu Aeroklubu Bubovice. Dole v samotných Bubovicích zatočte ostře doprava do kopce a za vrcholkem pokračujte prudkým sjezdem dolů směrem do Loděnice. Na kraji Loděnice budete míjet po pravé straně průmyslové budovy CEMIX a u nich pozor, po pravotočivé zatáčce odbočíte z hlavní silnice nalevo na vedlejší, která vás po rozbité asfaltové cestě přivede k malé lávce, kterou přejeďte a pokračujte za ní rovně. Po pár metrech dorazíte na křižovatku s ulicí Sedlecká, zde se vydáte doleva.

25-29 km - z Loděnice do Svatého Jana pod Skalou

Dále vás čeká moc pěkná a klidná cesta z kopce až do Svatého Jana pod Skalou. Zde se určitě vyplatí na chvíli zastavit. První budete míjet malý hřbitůvek s krásnou kaplí sv. Maxmiliána postavenou v neogotickém slohu. O něco později dojedete přímo k benediktinskému klášteru, kostelu sv. Jana Křtitele a jeskyni sv. Ivana. Zvenčí kostela je přístupný i známý pramen sv. Ivana. Lepší místo na doplnění vody do cyklistických bidonů nenajdete! Místní voda je silně mineralizovaná a je považovaná od nepaměti za léčivou, takže neváhejte, a doplňte si jí do bidonů na zbytek jízdy.

29-34 km - ze Svatého Jana pod Skalou přes Hostím do Berouna

Pokračujte dále dolů klikatící se cestou lesem směrem do obce Hostím. Zde je výtečný hostinec u Krobiána otevřený vždy o víkendech, v kterém se dá dobře občerstvit. V době naší vyjížďky #Women´s 100 ale bude kvůli dovolené zavřený. Od hostince se vyjdete ulicí Berounská směrem na Beroun. Absolvovali jste několik kilometrů klesání, takže nezbývá než zase chvíli stoupat. Na vrcholu vás odmění krásné výhledy směrem k Berounce.

34-39 km - z Berouna do Hýskova

Zhruba na 34. km přijedete do Berouna. Podjedete dálnici D5 a ulicí Hostímská budete pokračovat dál. Po chvíli uvidíte lávku pro pěší přes Berounku a to je signál, abyste odbočili z hlavní směrem k Berounce a dále pokračovali podél ní po menšími ulicemi sloužícími i jako cyklostezka. Podjedete most pro automobily budete pokračovat dál ulicí Na hrázi, která vás přivede do ulice U přívozu a ta na silnici 116, kterou se vydáte směrem do Hýskova.

39-46 km - stoupání na Chýňavu

V Hýskově odbočte prudce doprava a začněte stoupat. Postupně vás čeká stoupání, které zdánlivě nebere konce (má cca 8,5 km), ale jsou z něj pěkné výhledy do krajiny. Cesta vás postupně políčky protáhne až do Chýňavy, kde je potřeba v centru obce ostře zatočit doleva do ulice Průhon, a pak pokračovat ještě chvíli do kopce až dorazíte na větší křižovatku u lesa, kde je pro změnu potřeba odbočit doleva.

46-54 km - sjezd do Nižboru

Od křižovatky se cestou lesem po chvilce dostanete na vrchol stoupání a užijete si krásný lesní sjezd až do Nižboru. Cesta se tam ostře klikatí mezi stromy, vítr ve vlasech a stromy poskytující stín poskytnou potřebné osvěžení, pokud je letní parno. Pozor jen v zatáčkách na auta. Cesta vás dovede až do Nižboru, kde sjeďte k železniční trati, přejeďte jí a odbočte hned za ní doprava.

55 km - Nižbor

Jsme lehce za polovinou trati a máme za sebou největší stoupání i sjezdy. Nastal čas si na chvíli odpočinout. V obci Nižbor vybudoval herec Tomáš Hanák ze starého nádražního skladu perfektní hostinec Zastávka Nižbor, a tak není těžké rozhodování, kde se zastavit. Hostinec má skvělou atmosféru, dá se sedět venku i vevnitř ve stylovém prostředí. Obsluha je hodně přátelská i k cyklistům a hodně se jich tu proto zastavuje. Určitě si dejte něco dobrého k snědku i pití a lehce si odpočiňte.

55-63 km - z Nižboru zpátky do Berouna

Než opustíte Nižbor, spočiňte zrakem alespoň chvilku na místním zámku vypínajícím se nad řekou, a pak už hurá po silnici nejprve do Hýskova, a pak do Berouna. Cestou pozor, tato silnice je oproti ostatním silnicím v rámci této vyjížďky o něco více frekventovaná a i o víkendech zde narazíte na automobily. Cesta vede po rovině nebo mírně z kopce a takhle to bude i dál. Projeďte Berounem, podjeďte D5 a v ostré zatáčce doleva, která následuje, odbočte na cyklostezku směrem doprava.

63-68 km - Srbskem

Čeká vás pět kilometrů krásnou cestou mimo silniční provoz. Po pravé ruce budete mít Berounku, po levé ruce skály a kopce v Srbsku. Obklopeni budete celou dobu krásnou přírodou, a tak není divu, že celá tato část je hodně turisticky oblíbená. Můžete narazit na další cyklisty, turisty i horolezce. Větší část této cesty vede po pěkném asfaltovém chodníku, zbytek pak po ušlapané šotolinové stezce, kde se dá jet bez obav i na silničním kole. Na závěr vás cesta přivede do obce Srbsko, které si stále ponechává svojí prvorepublikovou poetiku. Vyplatí se zde krátce porozhlédnout. Nechybí několik hostinců. Nejzajímavější je Hotel Berounka s posezením na terase u vody. My už jsme zastavovali v Nižboru, proto se nemá smysl zdržovat, takže pokračujeme směrem na Karlštejn po silnici vedoucí podél Berounky.

68-75 km - silnice do Karlštejna

Po čtyřech kilometrech, na kterých se dá díky rovině svištět pěknou rychlostí, dorazíte do Karlštejna. Ze silnice není bohužel hrad Karlštejn přímo vidět, takže pokud toužíte tento historický skvost zahlédnout, je potřeba v obci odbočit směrem doleva a kousek popojít. Záměrně říkáme popojít, protože je zde pěší zóna se zákazem jízdy na kole. Pokud jste už Karlštejn viděli, můžete rovnou na kole pokračovat směrem na Zadní Třebaň.

75-81 km - do zadní Třebaně a dál do Dobřichovic

Jakmile okolo 75. km spatříte lávku v Zadní Třebani, je to signál k odbočení doprava. Lávku přejďěte a za nádražní budovou se vydejte směrem do Řevnic, kde přejedete koleje a po nově zbudované cyklostezce se dostanete až k mostu v Letech. Lety projedete po značené cyklostezce a budete pokračovat do Dobřichovic. Cesta je lemována množstvím hospůdek a stánků. Pokud se něčím nechat zlákat, pak je to La Fontana, kde mají skvělou kávu a výborné italské delikatesy, nebo pivovar MMX, kde pro změnu vaří dobré pivo. Na #SBCR100 tyto podniky ale vynecháme a v Dobřichovicích odbočíme doprava, přejedeme místní most a budeme pokračovat doleva.

81-85 km Všenorská Cidrerie

Cesta nás z Dobřichovic dovede do Všenor a zde zhruba na 85. km odbočíme do místní Cidrerie Kliment, což je naše poslední zastávka na trati. V Cidrerii se tradiční metodou dlouhého zrání bez doslazovaní vyrábí široko nejlepší jablečný cider. V letních měsících je velmi osvěžující, doporučujeme rozumně ochutnat a posedět chvilku na dvorku Cidrerie.

85-100 km přes Černošice na Zbraslav a zpátky do Radotína

Následuje závěrečných 15 km, které vedou nejprve přes železniční most, za kterým se nachází pláž Mokropsy (kdybyste se náhodou chtěli osvěžit :-), následně pak projedete Černošice. Přejedete černošickou lávku a cestou, kterou už jste jeli na začátku, projedete golfové hřiště v Lipencích a za ním budete pokračovat doprava, a pak na křižovatce doleva směrem do centra Zbraslavi. Přejedete zbraslavské náměstí a budete pokračovat přes Zbraslavský most. Za ním prudce doprava, po cyklistické stezce ho podjeďte a pokračujte směrem na Modřany. Jakmile přijedete k nově zbudovanému okruhu, dejte se cyklistickým nájezdem na můstek nad Vltavou a dále směrem na Radotín. Zbývají poslední kilometry a voilá! máte ujeto 100 km! Doufáme, že jste si trasu užili podobně dobře, jako si jí užíváme i my.

Mapu celé plánované trasy s profilem naleznete zde: