Otestovali jsme zcela nový model Trek Fuel EX-E

Pod ruce se nám konečně dostala dlouho očekávaná a žhavá elektro novinka od zámořského producenta z Wisconsinu, která slibovala e-bike v těle klasického kola. Bavíme se tu o úplně nové platformě – TREK Fuel Ex-e. Konkrétně jsme měli možnost otestovat nejvyšší verzi 9.9 na osazení firmy SRAM.

Na kole jsme mohli najít to nejlepší, co SRAM nabízí. Kompletně bezdrátovou elektrickou sadu XX1 s bezdrátovou sedlovkou RockShox REVERB AXS. Zdvihy poskytly nově předělané a přepracované tlumící jednotky RockShox (tlumič Super Deluxe Ultimate a vidlice Lyrik Ultimate s novým Chargerem 3 a další řadou vychytávek). Tlumení tak pro nás byla další novinka, kterou jsme mohli poprvé vyzkoušet přímo v terénu.

Po pár jízdách v bikeparku, kde jsme měli možnost kolo vyzkoušet, nelze dělat kompletní rozbor a finální závěry (ani o tlumení, ani o kole). Nicméně na první dobrou vše fungovalo, jak mělo. Nastavení je přehledné a odladění příjemné. Nejvíce znatelné oproti předchozí verzi je pro uživatele nastavení kompresí. Obě tlumící jednotky jsou doplněny o elektrický senzor tlaku AirWiz, pro přehled o tlacích, které můžete kontrolovat v aplikaci SRAM AXS. Pokud se bavíme o senzorech, i na ventilcích najdeme snímače tlaku, TyreWiz. Oba senzory umožňují mít aktuální přehled a přispívají tak k uživatelskému pohodlí.

Rám a kolo jako celek, to nejpodstatnější. Na kolo jsem nasedl až na vrcholku kopce (pokud nepočítám nastavení tlumení v base campu, geometrii jsme nechali v továrním nastavení), protože první jízdu jsme se pro úsporu času vyvezli lanovkou. Po pár prvních metrech, klopenkách a skocích jsem se začal usmívat. Pokud to mám popsat jednou větou, jak by řekl klasik … „Toto jsem opravdu nečekal“. Takovou ovladatelnost, lehkost, hravost a dravost bych si od e-biku nikdy nenárokoval. Tak jak se chce elektrickému Fuel Exu do vzduchu a zatáček, se nechce kde jakému ne-elektrickému biku. Ano, všechny parametry (váha, geometrie, výkon,…) tomu nasvědčovaly, ale pokud nedržíte v ruce normální, teď už analogové kolo, nechce se tomu věřit. Kolo metr co metr zrychlovalo a pocit byl takový, že opravdu to chce jet.

Váhový rozdíl oproti ne-elektrické verzi byl sice znát při prostém potěžkání na parkovišti, kdy kolo má okolo 19kg, ale vše se rozplyne a smaže díky přípomoci motoru, a to i na první úroveň. Hned jak se kolo rozjede, najednou váží o 5 kilo méně. Nutno říct, že váha 19kg, pokud se bavíme o elektrickém kole, je skvělá a nově se rozrůstající kategorie ultralite e-biků se bude těšit čím dál, tím větší popularitě. Geometrie se povedla a s možností jejího přizpůsobení, si na své přijde každý.

Nový motor i rám. Kolo ani nenabádá k tomu, aby si člověk řekl, to je e-bike. Motor není nějak hlučný a jízdu zásadně neruší. Pokud někomu ano, stačí se projet s pár ´cyklisty´ a i jejich ne-elektrická kola budou vyluzovat hlasitější zvuky. Displej je přehledný a decentně zapracovaný do rámu, což shledávám jako pozitivum. Podpora, kterou systém poskytuje je naprosto dostatečná. Člověk k tomu musí zároveň přistupovat střízlivě a nesrovnávat jablka s hruškami. Je to jiná kategorie elektrokol, jiná kapacita baterie, jiný výkon a krouťák motoru

než třeba u modelu TREK Rail. S trochou snahy ale éčkový Fuel Ex dokázal držet krok právě s Railem po celý výjezd resortu od základní stanice lanovky až nahoru. Sebralo to více kapacity baterie než u Railu, ale není to nemožné. Takže výkon pro takové kolo je opravdu dostatečný. Navíc jsme ani nevyužili možnost připojení přídavné baterie.

Toto se TREKu opravdu povedlo a uvidíme, co ukáže čas. Kolo, které si zachovává duši analogového biku. Můžete se na něm i stejně nadřít, můžete si na něm dát i stejně do těla, ale taky nemusíte. Druhé nebo dokonce jediné trailové kolo co budu mít? Proč ne.

Abych se tu jen nerozplýval, jednu věc vytknu. Dopředu ale říkám, že je to čistě osobní názor a není to směrodatné, nicméně tvar a úhly integrovaného RSL kokpitu mi úplně neseděly, a to bych měnil.

Články

15.09.2020

Kola od nás Specialized S-Works Tarmac SL7 2021

Nový Tarmac je kolo, které musíte mít. Tedy pokud chcete nejlepší materiál - nejrychlejší a nejlehčí silniční kolo. DNA…

18.04.2020

Kola od nás - Trek Madone SLR 7 Disc ETAP P1 2020

Trek Madone SLR 7 Disc ETAP P1. Tento rudý krasavec je kompletně osazený na bezdrátové elektronické sadě Sram Force, která má…

01.09.2020

Kola od nás - Cervelo Caledonia

Cervelo Caledonia. Silnička, kterou kanadský výrobce pozicuje do segmentu "modern road bike". Inspiruje se klasikami a staví…

07.12.2020

Kola od nás Specialized S-Works Tarmac SL7 2021

Nejvyšší z nejvyšších, to je nový S-Works Tarmac SL7. Tohoto červeného krasavce osazeného elektronickou sadou Shimano…