Nová generace Specialized Turbo Levo

Specialized si pro nás připravil jednu úžasnou novinku a tou je 3. generace elektrokola Specialized Turbo Levo, kterou jsme měli možnost otestovat pár dní před oficiálním odhalením.

Nový Specialized Turbo Levo je poprvé v provedení jako tzv. Mullet, což znamená větší 29" kolo vpředu a menší 27.5" kolo vzadu.

V tomto článku se zaměříme:

"Specialized Turbo Levo poprvé jako tzv. Mullet"

"Geometrie inspirovaná velice povedeným Stumpjumper EVO"

"Zcela nový mozek "MasterMind TCU"

"Vylepšená pohonná jednotka Turbo Full Power System"

"Co velikost, to rozdílný jízdní styl"


Krátké videopředstavení z dílny SBCR

Turbo Levo poprvé jako "Mullet"

V současnosti můžeme sledovat, že toto řešení využívá stále více výrobců horkských kol. Tzv. Mullet dává jedinečnou možnost skloubit hravost a rychlost 27.5" a 29" kol. Díky menšímu zadnímu kolu je zadní stavba nového Turbo Levo kratší a tím i jízdní projev nového elektrokola mnohém zábavnější. Naopak větší přední kolo dodává elektrokolu pořádnou dávku stability. 

Geometrie Stumpjumperu EVO

Nový Specialized Turbo Levo získalo pro tuto sezónu rám s velice podobnou geometrii, jako minulý rok představený Stumpjumper EVO, který si nás získal svou agresivitou a houževnatostí v terénu. Oproti minulé generací tohoto elektrokola má Turbo Levo o 10 mm vyšší přední zdvih a ostřejší trailovu až endurovou DNA. Těmto vlastnostem nový Specialized Turbo Levo vděčí kratší zadní stavbě, prodlouženému rámovému trojúhelníku, položenějšímu úhlu a kratšímu offsetu vidlice. 

3.generace této elektro "mašiny" také nabízí individuální nastavení úhlu přední vidlice a výšku středu v několika úrovních. Úhel vidlice lze nastavit díky asymetrické vložce mezi rámem a ložiském hlavového složení, která umoňuje změnu až o 2 stupně. Druhý nastavitelný mechanismus se nachází přímo v čepu zadní stavby "HorstLink", kde najdeme exentrický prvek, který mění výšku středu až o 7 mm. 

Asymetrická vložka v hlavovém složení dává možnost změny úhlu vidlice až o 2°

Prodloužený rámový trojúhelník a totožné rysy jako Stupmjumper EVO

Exentrický prvek, který umožňuje nastavení výšky středu a je umístěn přímo v zadním čepu systému "HorstLink".

Zcela nový mozek "MasterMind TCU"

Specialized připravil pro uvedení 3.generaci elektrokola Specialized Turbo Levo i přepracovanou řidící jednotku MasterMind, která má na starost řídít spolupráci motoru, baterie a další životně důležité elektroniky. První změnu, kterou postřehnete na první pohled je zcela nový integrovaný displej, který je schopný promítát až 30 různých údaju o vaší jízdě. Samotné údaje a jejich pořadí jste schopni snadno nastavit v mobilní aplikaci Mission Control.

Na co naopak mobilní aplikaci Mission Control potřebovat již nebudete, je mikro-ladění pomocí tlačítka MicroTune, které najdeme na řidítkách v přední části tradičního ovladače. Tato funkce dává možnost mikro-ladění připomocí motoru v rozsahu 10% a to bez ohledu na zvolený jízdní režim. Hlavním benefitem této technologie můžeme brát šetření baterie nebo například srovnání výkonu z ostatními kolegy ve skupině elektrokol.

Nesmíme zapomenout na další praktické vylepšení Over-The-Air aktualizací softwaru, které nyní jednoduše nahrajete pomocí smartphonu a aplikace Mission Control. Tyto aktualizace Vám zajístí nejnovější vylepšení firmwaru elektrokola. 

Za zmínku určtiě stojí některé metriky, které je Vám schopno Turbo Levo nabídnout. Jedna z nejzajímavějších metrik je určitě "živá spotřeba", která Vás učí šlapat efektivně, zobrazením ujetých kilometrů na každou watt hodinu (Wh). Další praktická metrika je poté, jaký výkon dává člověk ze svého nebo přesné zobrazení nastoupaných metrů na trase.

Pro maximální sledování vašeho těla, dává nové Turbo Levo možnost připojení snímače tepové frekvence, který jednoduše připojíte ke kolu pomocí zmíněné aplikace Mission Control.

Zcela nový integrovaný dispej poskytuje možnost zobrazení mnoho mentrik

Tlačitko MicroTune, který umožňuje mikro-změny připomoci motoru

Aplikace Mission Control společně s MasterMind nám dává širokou škálu možnosti ladění elektrokola, sledování metrik, diagnostiku a nahrávání aktualizací firmwaru

Turbo Full Power System

Specialized také zapracoval na samotném motoru. Co se tyče hardwarevého vylepšení, Specialized použil ještě robustnější řemen motoru, který zaručí dlouhodobě hladší a spolehlivější chod. Další viditelnou změnou je lepši voděodolnost hlavního konektoru motoru, což zlepšilo bezpečnost a spolehlivost elektrokola. Na softwarové urovní, Specialized zapracoval na aktualizacích firmwaru pomocí nové jednotky MasterMind (viz. odstavec Zcela nový mozek "MasterMind TCU"). 

Motor s označením 2.2 je perfektně naladěn a propojen společně s velice výkonou integrovanou baterií o kapacitě 700 Wh. Toto duo poté řidí samostatná řidící jednotka MasterMind Turbo Control Unit tak, aby bylo nové Turbo Levo co nejefektivnější. 

Specialized garantuje výdrž až 5 hodin plnohodnotné jízdy trailem, kde Vás můžou potkat vysoké výkonové špičky při prudkých výjezdech nebo kontinuální zatížení při jíždě nahoru trailem. Navíc technologie Smart Control zaručí, že Vámi vybranou trasu měřenou časem či kilometry elektrokolo bezproblému zvládne a na konci zbyla ještě lehká rezerva.

Vylepšený voděodolný mechanismus upnutí napájecího konektrou motoru

Specialized garantuje výdrž až 5 hodin plnohodnotné jízdy trailem

Co velikost to rozdílný jízdní styl

Nové značení S-Sizing velice dobře reflektuje jízdní styl, který může mít každy, navzdory své výšce úplně jiný. V praxi to je tak, že jednotlivé velikosti se velice překrývají. To znamená, že menší velikosti jsou velice hravé a ideální na vyžehlený trail. Velikosti ve středu škály jsou vhodné na vyvýžený jízdní styl, kde je potřeba dobrý kompromis mezi hbitostí a stabilitou. Největší velikosti jsou poté nejstabilnější a vhodné na velice rozbitý terén, kde musíte zdolávat velké překážky. 

Je však samozřejmostí, že stále musíte ctít svou výšku, avšak díky většímu počtu velikosti a jejich překrytí, máte mnohém více možností výběru ideálního kola právě pro Vás (viz.obrázek)

Jednotlivé velikosti se navzájem překrývají a vyznačují se lehce jinými vlastnostmi

Na obrázku můžeme vidět, že totožně vysocí jezdci můžou mít rozdílnou velikost