Test cyklistického radaru Garmin Varia RTL 515

Řeknu to rovnou, radar je jednou z největších inovací v cyklistice za poslední desetiletí. Opravdový průlom v bezpečnosti. Podobně jako mnoho ostatních jsem si to nemyslel, ale hned po prvních dvou jízdách všechny pochybnosti zmizely.

Pamatuji si, že první kdo mi radar chválil, byl Petr Vakoč, když začal znovu trénovat po svém zranění. „Jedeš, na počítači ti pípne, že se blíží auto, tak jednoduše trochu uhneš vpravo. A když tě auto mine, zase si vyjedeš víc od krajnice.“ Ano, takhle primitivní to je. Dobré a chytré věci mají být jednoduché. Mně i všem ostatním, s nimiž jsem to konzultoval, to strašně pomáhá.

RTL 515 je nejnovější generací této cyklistické vychytávky. Testoval jsem ho na silničce spárovaný s počítačem Wahoo Elemnt Bolt (propojit se dá i s chytrými hodinkami nebo mobilem). A rovnou se přiznám, že jsem měl zprvu obavy. Jak mi může pomoci, když bezpečně vím, že se na mne zezadu něco řítí? Co můžu dělat? Skoro nic, snad jen trochu uhnout vpravo. Bude to akorát větší stres, bál jsem se. Jenže právě v tom vědomí, že víte, že se zezadu něco blíží, spočívá onen zázrak.

Řeknete, že o autě stejně většinou víte. Nevíte. Jakmile zafouká vítr proti, auto zezadu slyšíte až na poslední chvíli. S radarem je všechno jinak. Když si na něj zvyknete, rychle se přizpůsobíte a chováte se sami vůči sobě bezpečněji. Když nic nejede, šlapete klidně dál od krajnice, když radar zapípá a uvidíte na počítači blížící se auto, přiblížíte se krajnici. Je to i skvělý psychologický signál vůči řidičům. Ti totiž vidí, že o nich víte a že je respektujete.

S Wahoo to funguje následovně (s Garminem a dalšími kompatibilními zařízeními je to prakticky stejné). Radar zachytí auto ve vzdálenosti 140 - 150 metrů za vámi a zapípá. Na displeji po levé straně na svislém proužku uvidíte siluetu autíčka, autíček (zobrazí se jich až 8) jak se od spodního okraje displeje blíží k hornímu. Mírně uhnete ke krajnici, a když vás mine poslední auto, radar ho „odpípne“.  V tu chvíli víte, že za vámi už nic nejede. Až do okamžiku, než radar znovu zapípá a na displeji se objeví další „autíčko“. Můžete v klidu jezdit i vedle sebe. Když se blíží auto, včas se zařadíte. Co je důležité, za mnoho testovacích jízd se mi nestalo, že by radar neohlásil blížící se auto. Naopak výjimečně zapípal, ale nakonec za mnou nic nebylo. Většinou to způsobil fakt, že vůz náhle odbočil nebo zastavil.

Na Wahoo si navíc můžete nastavit blikající ledky, které ukazují, jak rychle se auto blíží? zelená - nic, oranžová – normální rychlost, červená – velmi rychle. Ale přiznám se, že jsem tuto vychytávku nakonec vypnul. Do radarové jednotky je samozřejmě integrováno i světlo – blikačka. Můžete zvolit několik modů svícení - blikání (výdrž je až 16 hodin) nebo světlo úplně vypnout. RTL 515 má pak oproti předchozímu modelu  RTL 510 funkci „peloton“, která ve skupině sníží intenzitu světla, aby ostatní neoslňovalo.

Z uvedeného asi tušíte, že radar využije nejen profík nebo hobík na silničce. K užitku bude nakonec každému, kdo prostě jezdí často aspoň část tras po silnici. Má to nějakou nevýhodu, ptáte se? Ano, vyšší cenu. Ale všechno je relativní. A tady jde o bezpečnost.

 

Novinky v SBCR

Výstava fotografií z knihy 'Srdcem na kole Českem'

Výstava fotografií z knihy 'Srdcem na kole Českem'

Srdečně vás zveme na výstavu fotografií Petra Hricka z knihy 'Srdcem na kole Českem'. Objektivem Petra budete mít možnost…

Ohlédnutí za SBCRide x Road Classics I.

Ohlédnutí za SBCRide x Road Classics I.

Ohlédnutí za SBCRide x Road Classics I. Ve spolupráci s Road Classics jsme si pro vás letos připravili tři vyjížďky před…

Vzhůru na Prague Bike Fest 2024

Vzhůru na Prague Bike Fest 2024

Poslední dubnový víkend bude patřit již 2. ročníku akce Prague Bike Fest na Výstavišti v Holešovicích. Na účastníky bude…