Jak vybrat zadní světlo na kolo / blikačku

Zadní světlo na kolo umožňuje, aby byl cyklista vidět, což je důležité zejména při provozu na komunikacích s automobilovým provozem, ve zhoršených světelných podmínkách nebo za tmy.  Při výběru si všímejte svítivosti, typu napájení, výdrže na baterie a mechanismu, kterým lze světlo upevnit na kolo.

Pokud si nebudete vědět ani po přečtení článku rady, nezapomeňte, že nejsme jenom e-shop. Rádi vás uvítáme přímo v naší kamenné prodejně, kde vám naši cyklističtí specialisté pomohou s výběrem vhodného modelu zadního světla na kolo.  

Důležité atributy zadních světel na kolo:

  • svítivost
  • typ napájení (dobíjení/ jednorázové baterie)
  • výdrž na baterie
  • módy svícení
  • mechanismus připevnění na kolo

Svítivost

Abyste byli vidět při noční jízdě mimo osvětlené město, stačí vám zadní světlo či blikačka s nižší svítivostí. Ovšem pozor, jiná situace je ve městě, kde vašemu zadnímu světlu konkuruje řada dalších světelných zdrojů, a ještě jiná situace je za dne, kdy potřebujete mnohem větší svítivost blikačky, aby si ji řidiči všimli i denním světle. Při denním ježdění samozřejmě hraje roli, jak pestré máte oblečení, při jízdě osvětleným městem zase pomohou reflexní prvky, ale pokud spoléháte pouze na blikačku, je dobré vědět, že čím větší světelná konkurence, tím vyšší potřebujete svítivost.

Pro velmi přibližnou orientaci lze uvést, že pro bezpečnou noční jízdu mimo město stačí, když má zadní světlo či blikačka alespoň 10 lumenů, pro dobrou viditelnost v osvětleném městě či za dne by to mělo být alespoň 50 lumenů.

Samozřejmě platí, že čím vyšší je svítivost, tím je zadní světlo dražší, těžší a má kratší výdrž na baterie.

Typ napájení a výdrž na baterie

Drtivá většina zadních světel dnes pracuje na baterie, rozdíl je pouze v tom, zda se jedná o jednorázové vyměnitelné baterie, nebo baterie nabíjecí. Dá se říci, že jednorázové baterie používají méně výkonná světla, která vydrží na jednu baterii fungovat mnoho desítek, někdy i stovek hodin, takže vás nebude obtěžovat nutnost časté výměny baterií.

Výkonnější světla bývají vybavena nabíjecími bateriemi, nejčastěji s možností dobíjení prostřednictvím USB nebo Mikro USB. Délka výdrže na baterie výkonných světel je v závislosti na použitém módu svícení několik hodin až desítek hodin.

Módy svícení

Zadní světla na kolo se liší také počtem módů svícení, jejichž používání může výrazně prodloužit výdrž na baterie. Zadní světa na kolo obvykle mívají tři až osm módů svícení.

U zadního světla na kolo obvykle stačí, pokud použijete úspornější mód blikání, intenzitu a interval blikačky nastavíte podle světelných podmínek a podle toho, kde se zrovna pohybujete. Při denní jízdě na silnici zvolíte vysokou intenzitu světla a častější blikání, při noční jízdě na lesní pěšině bez automobilového provozu stačí slabší intenzita a delší blikací interval.

Mechanismus upevnění na kolo

Většina zadních bezpečnostních světel má jednoduchý upínací mechanismus, kterým je lze připevnit na sedlovku, popřípadě na podsedlovou brašničku či zadní nosič kola. Existují také zadní blikačky, které lze připevnit na helmu jezdce, což je výhodné vzhledem k výšce světla, které je tak lépe a často i dříve vidět.

Další parametry

Stejně jako u předních světel na kolo je i u těch zadních velmi prospěšný indikátor stavu baterie. Moderní Li-Ion baterie totiž svítí stále stejnou intenzitou až do vybití baterie, takže vás nic nevaruje, že baterie dochází.

Dalším důležitým atributem je odolnost vůči vodě, nebo dokonce vodotěsnost světla, což samozřejmě oceníte, spustí-li se během vaší vyjížďky déšť.