Jak vybrat vložky do cyklistických treter
Vložka či stélek do cyklistických treter je bohužel často zanedbávanou, přesto však velmi důležitou součástí výbavy cyklisty. Při šlapání na kole je tuhou podrážkou tretry záměrně eliminována funkce přirozené klenby chodidla, která je tím ovšem velmi namáhána a potřebuje podepřít způsobem odpovídajícím konkrétní stavbě každé nohy. A o to se právě starají cyklistické vložky.
Pokud si nebudete vědět ani po přečtení článku rady, nezapomeňte, že nejsme jenom e-shop. Rádi vás uvítáme přímo v naší kamenné prodejně, kde vám naši cyklističtí specialisté pomohou s výběrem vhodného modelu vložek do cyklistických treter.
Přirozená klenba nohy funguje při chůzi či běhu jako pružina, která vlastně umožňuje odlepit se od země. Bez této funkce klenby by člověk prakticky nedokázal vyskočit. Ovšem pohyb na kole je z tohoto hlediska vlastně nepřirozený, protože pružení v klenbě by vedlo ke ztrátám energie při jejím převodu na pedály. Proto se používají cyklistické tretry s tuhou podrážkou, která pružení klenby lidské nohy eliminuje. Jenže klenba tím samozřejmě trpí, pokud není odpovídajícím způsobem podepřena. Z toho důvodu se používají cyklistické stélky, odpovídající stavbě nohy či výšce klenby každého konkrétního cyklisty.
Při výběru vložek do cyklistických treter se zaměřte na to, aby odpovídaly výšce klenby vašeho chodidla. Některé vložky umožňují i korekci nesprávného sklonu chodidla a stranového vychýlení při šlapání, které může vést ke zranění kolene. Jiné modely zase umožňují nepatrné přizvednutí špičky nohy, čímž eliminují časté problémy s mravenčením či necitlivostí prstů při jízdě na kole. A Poslední, nikoliv však nejméně významnou funkcí vložek do cyklistických treter je schopnost vytápění, kterou nabízejí některé speciální modely.
Funkce vložek do cyklistických treter:
- optimálně podpořit přirozenou klenbu chodidla
- vyrovnat nesprávný náklon chodidla
- zvýšit tepelnou pohodu vytápěním (speciální modely)
Optimální podpora klenby
Nohy každého člověka se liší, rozdílná je také jejich klenba. Proto je při výběru vhodných vložek do cyklistických treter nezbytné zjistit, jako klenbu mají vaše nohy. Nejjednodušší možností je změřit si klenbu doma. Stačí si například po koupeli stoupnout mokrýma nohama na dlažbu či jinou hladkou podlahu a podívat se, jaký otisk po sobě zanecháte. Možná je i stopa v mokrém písku. Podle přiloženého obrázku pak snadno určíte, zda klenba vaší nohy je nízká, střední nebo vysoká a můžete si koupit vložky ve vaší velikosti určené pro zjištěný typ klenby.
Pokud bydlíte blízko a není pro vás problém stavit se u nás na prodejně, klenbu vám samozřejmě rádi přeměříme na speciální měřící destičce, která ovšem pracuje na úplně stejném, výše zmíněném principu otisku.
Sofistikovanějším řešením je nechat si u nás zhotovit vložky na míru přímo pro vaše nohy. V tomto případě vám nejprve uděláme 3D otisk nohy a podle něj následně vyrobíme vložky vytvarované přesně podle vašich nohou. Toto řešení je pak samozřejmě ještě šetrnější k vašim nohám, zohledňuje případné rozdíly mezi pravou a levou nohou apod.
Vyrovnání nesprávného náklonu chodidla
Druhou důležitou funkcí, kterou mohou vložky do cyklistických treter zastávat, je vyrovnání nesprávného stranového sklonu chodidla, který způsobuje, že se vaše kolenu při šlapání z předního pohledu nepohybuje po svislici, ale vychyluje se do jedné strany. Toto vychylování je pro koleno velmi nepřirozené a může vést k velmi nepříjemným zraněním. Přitom stačí stélku podložit na odpovídající straně speciálním klínkem (tzv. varus klín), který je součástí balení některých modelů vložek, konkrétně vložky Specialized BG High Performance.
Některé modely vložek disponují speciálním vyvýšením v metatarzální oblasti (metatarsal button), které zajišťuje mírné přizvednutí špiček nohou, což pomáhá, pokud trpíte mravenčením v prstech či jejich necitlivostí při jízdě.
Vytápěné vložky
Zejména pro ježdění v zimě či chladnějších obdobích roku jsou určeny speciální vyhřívané vložky, které v sobě mají topné tělísko a jsou napájeny prostřednictvím tenkého kabílku z bateriového paku, umístěného například v kapse nebo na cyklistické tretře.