Jak vybrat trekingové a krosové kolo

Trekingová a krosová kola jsou určena pro jízdu na asfaltu, po zpevněných cestách a lehkým terénem. Konstrukčně i jízdními vlastnostmi představují kompromis mezi koly silničními a horskými.

Pokud si nebudete vědět ani potom rady, nezapomeňte, že nejsme jenom e-shop. Rádi vás uvítáme přímo v naší kamenné prodejně, kde vám naši cyklističtí specialisté pomohou s výběrem vhodného modelu trekingového nebo krosového kola ve správné rámové velikosti. 

Pojetí cyklistiky a rozdíl mezi trekingovým a krosovým kolem

Pro mnoho lidí představuje krosové a trekingové kolo synonymum. Do značné míry je to pravda, ale rozdíly tu jsou.
 
Rozdíl mezi oběma kategoriemi je v tom, že trekingová kola jsou uzpůsobena spíše pro turistické pojetí cyklistiky, pro delší, vícedenní přejezdy, na kterých potřebujete mít dostatek pohodlí a zároveň vybavení pro převoz zavazadel, jízdu za šera či nepříznivého počasí. Proto mají o něco kratší rám, který umožňuje pohodlnější, vzpřímenější posed, a již z výroby jsou osazena blatníky, nosičem, stojánkem a světly
 
Oproti tomu krosová kola jsou určena spíše pro jednorázové vyjížďky, proto umožňují spíše sportovnější jízdu, mají o něco položenější posed pro vyšší efektivitu šlapání a nejsou osazena doplňky, které by zvyšovaly jejich hmotnost. Doplňky se ale dají samozřejmě doplnit i na tato kola. 

Úroveň ježdění

Při výběru se budete samozřejmě orientovat podle vaší úrovně ježdění, tedy podle toho, zda chcete jezdit vyloženě rekreačně a „na pohodu“, nebo sportovněji a rychleji.
 
Rekreační modely krosových a trekingových kol jsou zaměřeny výrazně na pohodlí, najdeme u nich snížené horní rámové trubky pro snazší nastupování, nebo geometrii umožňující dosáhnout nohama ze sedla na zem. Do této kategorie patří modelové řady Specialized Crossroad nebo Expedition.
 
Sportovní modely jsou více přizpůsobeny rychlejší a efektivnější jízdě. Tomu odpovídá i jejich komponentové osazení, které je stavěno na vyšší zatížení. Náleží k nim například kola Specialized Crosstrail, Trek Dual Sport nebo Cannondale Quick CX.

Dámská krosová a trekingová kola

Také v oblasti dámských kol se stále více prosazují dámské modely, které jsou přizpůsobeny ženské anatomii. Respektují odlišný poměr délky trupu a končetin – ženy mají oproti mužům delší nohy a kratší trup.
 
Dámská kola proto disponují specifickou geometrií, konkrétně kratší horní rámovou trubkou a delší hlavovou trubkou, aby byla výše položená řídítka. Liší se i některé komponenty – měkčí pružiny v přední vidlici, dámská sedla nebo užší řídítka. To vše zajišťuje ženám větší pohodlí  a méně únavy při jízdě. Příkladem krosového dámského kola je Specialized Ariel.

Vhodná rámová velikost

Pro pohodlnou a efektivní jízdu je třeba vybrat kolo ve správné rámové velikosti. Tu určíte tak, že si stoupnete obkročmo přes rám s chodidly na zemi a změříte si prostor, který zbývá mezi horní rámovou trubkou a rozkrokem. Ideální je, pokud je v tomto prostoru asi na pěst místa.
 
Pro orientaci můžete využít také tabulek výrobců, které doporučují jednotlivé rámové velikosti podle výšky postavy jezdce. U každého za nabízených kol se snažíme takovou tabulku mít.

Vhodné vybavení

V dalším se při výběru rozhodujte podle osazení kola.  
 
Pokud trávíte většinu času na kole na asfaltových cestách, potom může být krosové nebo trekingové kolo vybavené pevnou vidlicí. V ostatních případech sáhněte po kole vybaveném odpruženou vidlicí. Postará se o více pohodlí při jízdě po nezpevněných cestách. Podobné je to s odpruženou sedlovkou
 
Brzdy na krosových a trekingových kolech bývaly dlouhou dobu jen v provedení klasických čelisťových V-brzd. Dnes se stále více kol objevuje i s kotoučovými brzdami. Ty se snadněji ovládají a jsou celkově účinnější. U hydraulických kotoučových brzd lze dokonce brzdit i jedním nebo dvěma prsty.  Lépe fungují v mokru a horších podmínkách. 
 
Co se týče pohonu a řazení kola najdete i u krosových kol množství řad komponent většinou od značek Shimano nebo SRAM. Vyšší komponentová řada přináší lepší chod, nižší váhu a větší cenu.  Vybírejte podle své pokročilosti a nároků na kolo.