Jak vybrat světlo na kolo

Při výběru světla na kolo se nejprve rozhodněte, zda jeho účelem je, abyste viděli za tmy, nebo abyste byli lépe vidět. V prvním případě sáhněte po vysoce svítivém světle, v druhém postačí bezpečnostní světlo, neboli blikačka. Dále si všímejte jak je vyřešeno napájení energií a také jak a kam je možné světlo upevnit. 
 
Pokud si nebudete vědět ani po přečtení článku rady s výběrem, nezapomeňte, že nejsme jenom e-shop. Rádi vás uvítáme přímo v naší kamenné prodejně, kde vám naši cyklističtí specialisté pomohou s výběrem vhodného modelu světla na kolo.

Kategorie a provedení

Osvětlení na kolo se dá rozdělit na dvě základní kategorie. První tvoří světla, která vám umožní vidět a bezpečně jezdit i ve špatných světelných podmínkách, za soumraku a tmy. Nabízejí vysokou svítivost, jsou obvykle nabíjecí a dražší nežli blikačky. 
 
Právě blikačky neboli bezpečnostní světla tvoří druhou kategorii světel. Jejich úkolem je výrazně zlepšit vaši viditelnost ze strany řidičů a tím zvýšit vaši bezpečnost. Jejich svítivost ovšem nestačí na to, abyste pouze s jejich pomocí v noci viděli na cestu. Standardem je bílá přední a červená zadní blikačka. Bezpečnostní světla mají většinou menší počet LED diod, častěji využívají jednorázové baterie a jsou levnější.
 
Světla na kolo se prodávají buď jednotlivě, nebo přední a zadní světlo v sadě. Výhodou sady je stejný design a stejná svítivost obou světel, navíc v sadě vyjdou světla obvykle levněji.

Svítivost

Svítivost je fyzikální veličinou, jejíž základní jednotkou je lumen. U každého konkrétního světla na kolo bývá svítivost v lumenech uvedena na obalu, takže lze ji snadno porovnat. Velmi orientačně se dá říci, že blikačky mají svítivost do 100 lumenů, světla pro bezpečnou noční jízdu po cyklostezce kolem 200 lumenů a světla pro noční ježdění v terénu, kde potřebujete dobře vidět i terénní nerovnosti, by měla mít přes 300 lumenů. Obvykle samozřejmě platí, že čím vyšší svítivost, tím je světlo dražší. 
 
Kromě samotné svítivosti hraje velkou roli také tvar světelného kuželu, který světlo produkuje. Pro noční jízdu po otevřené cyklostezce nebo po místech s okolním rozptýleným světlem je vhodný spíše úzký a dlouhý světelný kužel, pro noční jízdu v terénu nebo na trailu, kde je třeba lepší periferní vidění, by měl být světelný kužel dostatečně široký.
 
Porovnávat lze také počet LED diod, které světlo obsahuje. Čím jich je více, tím lepší osvětlení světlo poskytuje. LED diody jsou v současné době díky nízké energetické náročnosti a odolnosti naprosto převažujícím světelným zdrojem v oblasti osvětlení na kolo.

Napájení

Osvětlení na kolo využívá jako zdroj energie buď dobíjecí Li-Ion, nebo jednorázové, většinou tužkové baterie. Dobíjecí baterie mohou být nabity několiksetkrát a představují tak relativně levné a ekologické řešení. 
 
Na rozdíl od alkalických baterií, které ke konci své životnosti snižují svůj výkon, nabíjecí Li-Ion baterie svítí až do vybití zcela konstantně. Proto také bývají vybaveny indikátorem nízkého stavu baterie, abyste je vždy včas dobili. Nabíjecí baterie se dají se dobíjet buď klasicky ze sítě, nebo prostřednictvím USB kabelu přes počítač.
 
Li-Ion baterie mají vynikající výkon při poměrně nízké hmotnosti a dlouhou dobu svícení. Doba, po kterou baterie vydrží svítit, závisí na typu baterií a LED diod ve světle, dále na použitém modu svícení (blikání vybíjí baterie méně, než konstantní svícení) a nastavení. Většina dobíjecích světel nabízí několik možností nastavení, která preferují buď šetření energie, nebo naopak maximální světelný výkon.

Upevnění

Světla na kolo mají různé typy upevnění. Standardně jsou přední světla uzpůsobena uchycení na řídítka a zadní na sedlovku. Některé modely předních světel ale nabízejí také možnost uchycení na helmu, zadní se zase dají umístit na váš batoh, na kapsu bundy či dresu nebo na zadní stranu brašen na kolo.
 
Přední světlo na helmu je vhodné zejména pro noční jízdu v terénu. Jeho výhodou je, že svítí vždy tam, kam se právě díváte. Blikačka na helmě, ať přední nebo zadní, je zase umístěna výše, než je obvyklé, takže v určitých podmínkách může zlepšit vaši viditelnost.
 
Méně častá jsou bezpečnostní světla, která zvyšují viditelnost cyklisty ze stran. Montují se buď na rám, nebo přímo na dráty kol. Světla na drátech mají tu výhodu, že za jízdy jasně indikují kola v pohybu.