Jak vybrat silniční tretry

Silniční tretry mají stejně jako specializovaná obuv pro ostatní cyklistické disciplíny za úkol dokonale podepřít chodidlo a zafixovat nohu, aby umožnily co nejefektivnější přenos sil od cyklisty do pedálů. K jejich specifikům naopak patří nízká hmotnost, dobré odvětrání, a obvykle také absence prvků umožňujících delší chůzi.

Pokud si nebudete vědět ani po přečtení článku rady, nezapomeňte, že nejsme jenom e-shop. Rádi vás uvítáme přímo v naší kamenné prodejně, kde vám naši cyklističtí specialisté pomohou s výběrem vhodného modelu silničních treter.  

Při výběru silničních treter se zaměřte zejména na tuhost podrážky, způsob zapínání a systém upnutí k pedálům. Kromě toho si všimněte, zda jsou tretry lehké a dobře odvětrané.

Kvalitní silniční tretry mají:

  • tuhou a hladkou podrážku, která nepočítá s možností delší chůze   
  • nízkou hmotnost
  • dobrou prodyšnost a odvětrání
  • pevné upnutí nohy

Tuhá a hladká podrážka

Silniční cyklistika je zaměřena více na výkon a rychlou, efektivní jízdu, proto je základem silničních treter tuhá a zcela neohebná podrážka. U nejlepších modelů bývá z karbonu, který vyniká vysokou tuhostí při zachování nízké hmotnosti, ale dostatečnou tuhost poskytují kompozitové materiály.

Tuhost podrážky udává index tuhosti (někdy se hovoří také o flexi), který dosahuje u závodních modelů čísla 13, u sportovních a  výkonnostních kolem 8-10. Tretry s měkčími podrážkami jsou určeny spíše pro rekreační ježdění.

Podrážka cyklistických treter je zejména z důvodu zachování co nejnižší hmotnosti zcela hladká, takže umožňuje jen krátké pěší přesuny. Na rozdíl například od MTB treter, které jsou vybaveny plastovými výstupky, umožňujícími v případě potřeby bezpečnou chůzi či běh terénem ve chvíli, kdy již nelze projet, se u silničních treter s tímto případem nepočítá.

Nízká hmotnost

Jak již bylo řečeno, silniční tretry jsou konstruovány na co nejnižší hmotnost, protože zvlášť při delších jízdách či závodech je každý gram navíc znát na výkonu, únavě i výsledném čase. Nejlepší modely silničních treter váží kolem 400 gramů na pár, výkonnostní silniční tretry pak přibližně o 150-200 gramů více. Pro srovnání, nejlepší dostupné MTB tretry dosahují právě hmotnosti kolem 600 gramů na pár, výkonnostní pak kolem 700 gramů a více.

Dobrá prodyšnost a odvětrání

Provedení silničních treter obvykle počítá s tím, že na silničním kole je jezdec převážnou většinu času v režimu vysoké fyzické aktivity, kdy se tělo zahřívá. Proto je materiál silničních treter obvykle tenký, prodyšný, na vhodných místech perforovaný. Některé modely treter nabízí dokonce větrací kanálky v podrážce či ve špičce boty.

Tyto vlastnosti se samozřejmě netýkají zimních silničních treter, které jsou naopak vyráběny s ohledem na dobré zateplení a vysokou nepromokavost.

Pevné upnutí nohy

Způsob upnutí nohy je pro výkon velice důležitý, protože ve volné nebo špatně utažené botě se zbytečně ztrácí mnoho vynaložené energie. Nejlepší modely silničních treter disponují takzvaným boa systémem, který nohu dokonale utahuje pomocí tenkého ocelového lanka, ovládaného dvěma otočnými kolečky. Výhodou tohoto systému je kromě výborného držení nohy také snadná manipulace a rychlé dotažení nebo naopak uvolnění nohy (stačí stisk kolečka).

U silničních modelů najdeme také zapínání na přezky nebo - u výkonnostních a rekreačních modelů na suché zipy. Současným trendem je pak návrat klasických tkaniček. U různých modelů treter se můžeme setkat s kombinací upínacích systémů, například přezka + suché zipy, tkaničky + suché zipy apod. Jde spíše o to, co se kterému jezdci nejvíce osvědčí.

Kompatibilita s nášlapnými pedály

Při výběru silničních treter se nezapomeňte ujistit, zda jsou kompatibilní se zámky nášlapných pedálů na vašem kole. Na rozdíl od MTB treter, které využívají prakticky pouze 2 děrový standart, je situace u silničních treter komplikovanější. Na silničním kole sice lze využít klasický SPD systém, ale kvůli používání těžších převodů jsou obvyklejší a doporučovanější systémy 3-děrové (SPD-SL, LOOK, Speedplay, Time).

U vyšších modelů silničních treter je možné použít pouze pedály s 3-děrovým systémem. Nutno dodat, že s tímto 3-děrovým systémem je také vyráběna naprostá většina silničních pedálů. Vzhledem k velkému počtu existujících nášlapných systémů jsou kufry (zámky) vždy součástí balení nášlapných pedálů, nikoliv treter.