Jak vybrat silniční plášť

Výběr toho pravého pláště na vaše silniční kolo se bude odvíjet od tří hlavních kritérií. Jde o zejména o rozhodnutí, zda budete jezdit klasický plášť s duší, galusku, nebo se rozhodnete pro bezdušový systém. Druhým klíčovým rozhodnutím je výběr vhodné šířky pláště. Nakonec se musíte rozhodnout pro vhodnou směs pláště, provedení patky, kvalitu materiálu a řešit případný dezén pláště pro použití mimo hladký asfalt.

Pokud si nebudete vědět ani potom rady, nezapomeňte, že nejsme jenom eshop. Rádi vás uvítáme přímo v naší kamenné prodejně, kde vám naši cyklističtí specialisté pomohou s výběrem správného modelu cyklistického pláště. 

Plášť s duší, galuska nebo bezdušový systém

Na silniční kolo můžete obout:
- plášť s duší,
- bezdušový plášť,
- galusku.

Klasický plášť s duší (Clincher)

Nejčastější a nejpoužívanější varianta mezi silničáři. Do silničního pláště se dá duše, plášť se vsadí do ráfku, a duše se nafoukne. Pro usazení pláště do ráfku je potřeba specifické konstrukce patky pláště. Na trhu se vyskytují dvě řešení.

Plášť s drátěnou patkou

První levnější variantou jsou pláště s drátěnou patkou. Drátový kruh v patce pláště brání vyskočení pláště z ráfku po jeho nafouknutí. 

Drátěná patka
+ levnější řešení
- vyšší váha
- náhradní plášť nelze při transportu jednoduše složit

Plášť se skládací patkou

Druhou variantou je tzv. skládací plášť. U něj drátěnou patku nahrazuje svazek kevlarových vláken. Toto řešení najdete u všech lepších plášťů.

Skládací patka
+ nižší váha (cca 50-90gr)
+ náhradní plášť se dá lehce složit
- někdy těžší na nasazení než plášť s drátěnou patkou
- vyšší cena

Bezdušový plášť (Tubeless)

Narozdíl od předchozí varianty není potřeba žádná duše. Plášť i ráfek jsou vyrobeny tak, aby společně těsnili i bez duše. Aby tato varianta fungovala, je potřeba speciálního ráfku i pláště.  

U bezdušového pláště je odstraněno nežádoucí tření mezi duší a pláštěm. Valivý odpor je tak ještě menší než u superlehkých závodních plášťů s duší. Na bezdušových pláštích lze přitom jet i při nižším tlaku a je u nich mnohem menší riziko průrazu pláště. V kombinaci s ochrannou tekutinou, která během okamžiku zacelí průpich, jde o velmi dobré řešení.

Bezdušový systém
+ žádná duše, menší riziko průrazu duše
- složitější a zdlouhavější instalace
- nutnost kombinace speciálního ráfku i pláště

Galuska (Tubular, Collé)

Galuska je hodně zjednodušeně řečeno duše všitá přímo do pláště, který se pak nalepí na speciální ráfek.

Mnoho silničářů galusky historicky preferuje pro obzvlášť poddajné chování v zatáčkách a při odvalování. V současnosti už moderní skládací pláště odvalují stejně dobře, nebo i někdy lépe než galuska, takže tento argument už úplně neobstojí.

Velké plus galusky jsou vlastnosti po defektu. I při defektu s rychlým únikem vzduchu zůstává galuska díky nalepení na ráfku. Jezdec může jet opatrně dále a vyčkat na příjezd doprovodného vozidla nebo dojet na místo, kde bude možná oprava. Další plusem je váha. Nejsou potřeba žádné boky pro udržení tlaku, což znamená nižší váhu. Samotná galuska váží podobně jako skládací plášť s duší.

Velkou nevýhodou je manipulace. Galusku je potřeba na ráfek lepit, což je mnohonásobně obtížnější než nasazení klasického pláště. Galuska je také obtížně opravitelná. Při malých defektech lze použít těsnící tekutinu, ale větší defekt znamená nutnost výměny galusky za novou. V neposlední řadě jsou galusky komplikovanější a tím i dražší na výrobu.

Galuska
+ poddajné chování v zatáčkách
+ dobré odvalování 
+ příznivá váha
- obtížná instalace
- horší opravitelnost
- vyšší cena

Velikost silničního pláště

Drtivá většina silničních kol disponuje koly s průměrem 622mm, což odpovídá plášťům 700c. U některých velmi malých velikostí silničních kol (třeba u dětských silniček) lze narazit na kola s průměrem 571mm (rozměr pláště 650c).

Šířka pláště

Nabídka plášťů na silniční kolo je poměrně široká a sahá od šířky 18 do 28mm. Nejprodávanější a nejčastější je aktuálně šířka 23mm. Stále více jezdců tíhne i k širším plášťům (25mm a více) pro jejich pohodlí. 

Širší nebo užší pláště na silniční kolo?

Na tuto otázku není jednoduchá odpověď. Úzké pláště mají výhodu při vyšších rychlostech, protože odpor vzduchu je nižší.  Také mají užší pláště lepší zrychlení, protože rotující hmota je nižší. Silničky vybavené užšími plášti jsou tak agilnější, což se hodí, pokud jedete ve skupině jezdců a potřebujete rychle zrychlit, abyste neztratili kontakt se skupinou.

Při spíše stálých rychlostech okolo 20km/h jedou širší pláště lépe. Pružící efekt širokých plášťů chrání jezdce a šetří mu energii. V praxi je tak úspora síly mnohem větší než v teorii.

Proto i profesionálové tíhnou v poslední době více k širším plášťům. Se šířkami 18 a 20mm se skoro nesetkáte a nejpoužívanější šířkou současnosti je 23mm, často jezdci sahají i po 24 nebo 25mm.

Mnoho českých jezdců širší pláště preferuje pro horší kvalitu našich silnic.

Směs pláště - přilnavost versus výdrž

Měkčí směs je přilnavější a lépe drží na silnici oproti tvrdším směsím. Nevýhodou je znatelně rychlejší opotřebení. Pláště s měkčí směsí je potřeba častěji vyměňovat. Někteří jezdci proto pláště s měkčí směsí volí jen na závodění a na trénink používají pláště s tvrdší směsí.

Další dobrou alternativou jsou pláště, kde se kombinují různě tvrdé směsi na běhounu. Na středu a bocích tak najdete rozdílnou směs pro větší výdrž pláště při zachování dobré přilnavosti. 

TPI a EPI jako indikátor kvality pláště

Kostra pláště je spletena z tkaniny jejíž hustota se udává buď v jednotce EPI (Ends per Inch) nebo TPI (Threads per Inch)

Dá se říci, že čím vyšší hustota tkaniny, tím kvalitnější plášť. Jemná kostra napomáhá nízkému valivému odporu a dobrým jízdním vlastnostem. Zároveň je u pláště s hustší tkaninou dobrá ochrana proti proražení, protože je hustěji tkanou tkaninu je těžší propíchnout.

Platí to ale jen do určité úrovně. U 127 epi je vlákno už příliš tenké a tím zranitelnější. Optimálním kompromisem (váha/odolnost) je proto 67 epi a 127 epi se proto používá jen u závodních ultralehkých plášťů, kde je váha vším a závodník přijme větší riziko defektu.

Pozor na údaj TPI (Threads per Inch) , ten bývá někdy uváděn trochu matoucím způsobem. Ćasto se uvádí součet počtu vláken několika vrstev (u dobrých plášťů tak narazíte na hodnoty od 60 do 320 TPI). Například hodnota 200 TPI většinou znamená 3vrstvy po 67 epi. 

Pokud máme dát obecné doporučení, tak se vyhýbejte levným plášťům z hrubého materiálu 20 nebo 24 EPI. Pokud to trochu jde sáhněte po pláštích s alespoň 50 EPI (nebo 60 TPI a více).

Pláště s vysokým TPI 
+ větší odolnost proti proražení
+ pro rychlou jízdu a závody
+ je možné je foukat na vyšší tlaky a tím dosáhnout následně nižšího valivého odporu

Pláště s nižším TPI (pod 100TPI)
+ větší výdrž 
+ nižší cena
- jsou těžší

Dezén silničního pláště

Drtivá většina silničních plášťů je koncipovaná pro jízdu na hladkém asfaltu a má hladký vzorek. Pro speciální použití mimo hladké asfaltové cesty se používají u cyklokrosových ko a gravel/adventure silničních kol i pláště se vzorkem do terénu. 

Pokud si nejste jisti správným výběrem plášťů na silniční kolo, rádi vás uvítáme v naší prodejně Ski a Bike Centrum Radotín, kde vám naši odborní prodejci pomohou a poradí.