Jak vybrat přední světlo na kolo

Přední světlo na kolo plní dvě základní funkce - umožňuje, aby byl cyklista vidět, což je důležité zejména při provozu na silnicích, kde jezdí také auta, a - v případě výkonnějších modelů - zajišťuje, aby cyklista viděl v horších světelných podmínkách, za soumraku nebo dokonce za úplné tmy. Při výběru si všímejte svítivosti, typu napájení, výdrže na baterie a mechanismu, kterým lze světlo upevnit na kolo.

Pokud si nebudete vědět ani po přečtení článku rady, nezapomeňte, že nejsme jenom e-shop. Rádi vás uvítáme přímo v naší kamenné prodejně, kde vám naši cyklističtí specialisté pomohou s výběrem vhodného modelu předního světla na kolo.  

Důležité atributy předních světel na kolo:

  • svítivost
  • typ napájení (dobíjení/ jednorázové baterie)
  • výdrž na baterie
  • módy svícení
  • mechanismus připevnění na kolo

Svítivost

Při výběru světla s vhodnou svítivostí si nejprve odpovězte na otázku, zda chcete na kole jezdit i za soumraku nebo po setmění. Pokud ano, potřebujete světlo s vysokou svítivostí, se kterým i ve špatných světelných podmínkách dobře uvidíte za jízdy před sebe.

Konkrétní hodnota svítivosti, kterou potřebujete pro noční ježdění, se liší podle toho kde jezdíte. Jiná svítivost bude stačit ve městě, kde svítí pouliční lampy, jiná na silnici mimo město za měsíčné noci a ještě jiná v nočním lese na klikaté pěšině.

Pro velmi přibližnou orientaci lze uvést, že pro bezpečnou noční jízdu by přední světlo mělo mít alespoň 250 lumenů. Pro přední světla, která jsou určena pouze na to, abyste byli vidět, stačí svítivost mnohem nižší. Liší se rovněž počet diod, světla pro noční ježdění by měla mít alespoň čtyři, bezpečnostní přední světla a blikačky vystačí se dvěma.

Dalšími parametry, které se svítivostí úzce souvisí, jsou dosvit a šířka světelného paprsku. Samozřejmě, že čím vyšší je dosvit, tím dále vidíte před sebe. Co se týče šířky paprsku, pro osvětlené noční ulice vám stačí úzký světelný paprsek, do tmavého lesa naopak budete potřebovat paprsek širší, abyste viděli alespoň trochu i do stran.

Samozřejmě platí, že čím vyšší je svítivost, tím je světlo dražší, těžší a má kratší výdrž na baterie.

Typ napájení a výdrž na baterie

Drtivá většina předních světel dnes pracuje na baterie, rozdíl je pouze v tom, zda se jedná o jednorázové vyměnitelné baterie, nebo baterie nabíjecí. Dá se říci, že jednorázové baterie používají méně výkonná světla, která vydrží na jednu baterii fungovat mnoho desítek, někdy i stovek hodin, takže vás nebude obtěžovat nutnost časté výměny baterií.

Výkonnější světla bývají vybavena nabíjecími bateriemi, nejčastěji s možností dobíjení prostřednictvím USB nebo Mikro USB. Délka výdrže na baterie výkonných světel je v závislosti na použitém módu svícení několik hodin až desítek hodin.

Módy svícení

Přední světla na kolo se liší také počtem módů svícení, jejichž používání může výrazně prodloužit výdrž na baterie. Přední světa na kolo obvykle mívají tři až deset módů svícení.

Vysoce výkonná světla samozřejmě nepotřebují svítit na vysoký výkon ve dne, popřípadě na osvětlené ulici, proto je lze přepnout na slabší výkon nebo dokonce do ještě úspornějšího módu blikání. Některá hodně výkonná světla mají kromě módu silného svícení navíc ještě mód “blast”, tedy jakýsi silný záblesk, který silně spotřebovává baterii, ale lze jej využít na krátké probliknutí, pokud si nejste jisti, co vidíte před sebou. Jde o analogii s probliknutím dálkovými světly u automobilu.

Mechanismus upevnění na kolo

Většina bezpečnostních světel, která mají za úkol, abyste byli vidět, disponuje snadným mechanismem připevnění na řídítka, na který nepotřebujete žádné nářadí. Často jde jen o gumové či silikonové očko. Výkonnější světla už přicházejí se závitovými mechanismy, pomocí kterých je lze na řídítka připevnit mnohem pevněji a stabilněji. To je důležité zejména pokud hodláte jezdit v nočním terénu, kde náraz na kámen či přejetí nerovnosti může nedostatečně upevněným světlem hnout a světlo rázem nesvítí tam, kam potřebujete.

Ne všechna přední světla umožňují upnutí na více typů řídítek včetně nestandardních či aerodynamicky tvarovaných, takže se při výběru vždy přesvědčte, že je upínací mechanismus světla kompatibilní s řídítky, která používáte.

Další možností, kterou nabízí řada modelů, je upnutí světla přímo na helmu. Výhoda tohoto způsobu upnutí je v tom, že světlo svítí vždy tam, kam se právě díváte, respektive stačí pohnout hlavou, abyste si posvítili, kam potřebujete.

Pro náročné noční ježdění v terénu doporučujeme zkombinovat světlo na helmě a světlo na řídítkách. Pokud se mezi těmito dvěma způsoby svícení rozhodujete, přednost by mělo mít umístění světla na helmě. Další jeho výhodou je totiž to, že světlo je oproti upnutí na řídítka umístěno výš, takže jste s ním lépe a dříve vidět ostatními.

Další parametry

Velmi prospěšný je u předních světel na kolo, a to zvláště u výkonných modelů, indikátor stavu baterie. Moderní Li-Ion baterie totiž svítí stále stejnou intenzitou až do vybití baterie, takže vás nic nevaruje, že baterie dochází.

Dalším důležitým atributem je odolnost vůči vodě, nebo dokonce vodotěsnost světla, což samozřejmě oceníte, spustí-li se během vaší vyjížďky déšť.