Jak vybrat  plášť na horské kolo

Výběr toho pravého pláště na vaše horské kolo se bude odvíjet od tří hlavních kritérií. Jde o průměr kol, jízdní styl a nejčastěji jezděný povrch. Dále budete řešit šířku a hmotnost pláště,  provedení patky, kvalitu materiálu a případně také bezdušové provedení.

Pokud si nebudete vědět ani potom rady, nezapomeňte, že nejsme jenom eshop. Rádi vás uvítáme přímo v naší kamenné prodejně, kde vám naši cyklističtí specialisté pomohou s výběrem správného modelu cyklistického pláště. 

Velikost a hmotnost pláště

Velikost pláště je udávána ve dvou rozměrech – v průměru pláště a jeho šířce. Průměr pláště musí samozřejmě odpovídat průměru kola na vašem bicyklu. Pro horskou cyklistiku tedy vybíráte mezi velikostmi 26“, 27,5“ a 29“.
 
 

Šířku pláště si již můžete vybrat podle vašich subjektivních preferencí. Pláště na horská kola se vyrábějí v šířkách 2.0 - 2.6“, do náročnějšího terénu i 2.8 - 3.0".  přičemž čímž širší plášť, tím náročnější terén zvládá, užší pláště jsou zase lehčí a rychlejší.

Co se týče hmotnosti pláště, pro výsledný pocit z jízdy je mnohem důležitější, než by se mohlo zdát. Nízká hmotnost rotujících částí kola, kterými jsou i pláště, znamená mnohem živější kolo s větší akcelerací a živostí. Hmotnost plášťů tak hraje v tomto ohledu mnohem větší roli, než například hmotnost rámu. Lehké pláště mají proto u MTB vždy navrch, daní za jízdní vlastnosti bývá jen větší náchylnost  k defektům u ultralehkých plášťů. 

Jízdní styl

Při výběru pláště je třeba zohlednit také váš jízdní styl či disciplínu. Pláště na horské kolo se dají rozdělit do následujících kategorií: 

XC Race / Maraton
Na závody a maratony, prioritou je maximální rychlost a co nejnižší hmotnost (315 – 400 g), byť za cenu většího rizika defektu.

XC Tour
Pro dlouhé vyjíždky, prioritou je dobrý záběr, slušná rychlost i životnost a nízká hmotnost (400 – 500 g).
 
All Mountain / Enduro
Pro technické ježdění, výborná životnost a záběr i za cenu gramů navíc (600 – 1000 g).
 
DH / Freeride
Pro sjezdy a freeride. Skvělý záběr i životnost v těžkém terénu, vysoká odolnost a hmotnost (900 – 1400 g).

Převažující povrch, po kterém jezdíte

Výrobci dělí své pláště také podle povrchu, na kterém poskytnou nejlepší výkon. Obvyklé třídění povrchů dle výrobců plášťů je následující: tvrdý, smíšený, kamenitý, písčitý, bahno, silnice. 
 
Chování pláště na daném povrchu je určeno použitým vzorkem, který vychází z dlouholetého testování výrobců i jezdců. Například na silnici se tak nejlépe chová plášť s minimálním vzorkem, případně hladký plášť zcela bez vzorku, v bahně a v mokru je zase důležitá takzvaná samočistící schopnost pláště. Plášť do bahna tak mívá širší mezery mezi jednotlivými výstupky vzorku, aby nanesené bahno samo odpadávalo a nezanášelo vzorek. Zanesený vzorek by samozřejmě nefungoval a neposkytoval dostatečný záběr. 
 
Při výběru proto myslete na převažující podmínky na tratích, kde se nejčastěji pohybujete a podle toho volte plášť. Nejlepší je mít jednu sadu univerzálnějších plášťů do většiny podmínek (tvrdý, smíšený a kamenitý povrch) a k tomu nějaké pláště do specifičtějších podmínek jako je bahno, kde většina univerzálních plášťů selhává.

Patka pláště

Velmi důležitou částí pláště je patka, tedy okraj, kterým plášť drží v ráfku. Patka může být buď drátěná, nebo kevlarová. Kevlarová patka  je sice dražší, ale je lehčí, lépe sedí v ráfku a umožňuje snazší montáž. Plášť s kevlarovou patkou lze nasadit většinou i bez použití montpák. Samotný plášť s kevlarovou patkou lze složit do malého balíčku, plášť s patkou drátěnou se nedá složit.

Materiál pláště

Konstrukčně se každý plášť skládá z textilní kostry a pryžové směsi. Pro vlastnosti pláště hraje roli hodnota EPI (Ends Per Inch) nebo TPI (threads per inch), která udává počet textilních vláken kostry na čtvereční palec. Čím vyšší je tato hodnota, tím je plášť lehčí a má menší valivý odpor. Obecně lze říci, že pláště s vysokým EPI (TPI) jsou vhodné pro závodní cyklistiku, nízké EPI (TPI) se hodí pro rekreační cyklisty.
 
Důležitá je také kvalita použité pryžové směsi. Zjednodušeně řečeno je měkká směs vhodná do náročných terénních podmínek, kde poskytuje vyšší přilnavost, lepší trakci a jistější ovládání kola, tvrdá směs zase nabízí menší valivý odpor, větší odolnost vůči defektu a vyšší životnost. 
 
Aby výrobci optimálně zkombinovali výhody různých směsí, používají na jeden plášť dvě až tři různé pryžové směsi. Ty jsou na plášti rozmístěny tak, aby se dosáhlo co nejlepších požadovaných vlastností pro daný typ pláště.

Speciální pláště

Na trhu jsou dnes i pláště pro specifické účely. Jde například o expediční či zimní pláště s hřeby. Expediční pláště mají extrémní odolnost proti průrazu i proříznutí a proto se hodí na delší expedice do odlehlých končin, kde by bylo těžké shánět nový plášť či duši. 
 
Zimní pláště jsou určeny pro ježdění na sněhu či ledě a pro dostatečný záběr na těchto površích jsou opatřeny hřeby. Tyto pláště jsou samozřejmě těžší, váží i přes 1000 gramů.

Bezdušové pláště

Zvláštní kategorii plášťů tvoří bezdušové pláště. Jak již název napovídá, tyto pláště se používají bez duše, zato však vyžadují speciální ráfek a ventilek. Jejich výhodou je, že je možné nahustit je na menší tlaky, protože u nich odpadá riziko proražení duše o ráfek. Menší nahuštění zajišťuje lepší kontakt s terénem, vyšší přilnavost a větší jízdní pohodlí.

Většina MTB plášťů s kevlarovou patkou je dnes  pro bezdušové použití přímo navržena. Tyto pláště nesou označení Tubeless ready. Do těch se používá ještě speciální latexový roztok (tzv. mlíko), které dokáže utěsnit jakýkoliv otvor až do průměru 4 mm. To v praxi znamená, že nevadí ani perforace pláště najetim na menší střep či hřebík. A díky tomu zase můžete použít i do terénu tenčí a lehčí pláště, což znamená menší valivý odpor, který umožní dosáhnout vyšší rychlosti a lepších výkonů. U některých ráfků je jen třeba použít speciální pásku, která otěsní otvory pro niple.

Pokud si nejste jisti správným výběrem plášťů na horské kolo, rádi vás uvítáme v naší prodejně Ski a Bike Centrum Radotín, kde vám naši odborní prodejci pomohou a poradí.