Jak vybrat hustilku

Při výběru hustilky na kolo je nejdůležitější se přesvědčit, že hlava hustilky je kompatibilní s ventilkem, který máte na kole. Vybírat dále bude dle provedení mezi hustilkami ručními, dílenskými nožními a hustilkami na CO2. Samostatnou kapitolou jsou hustilky na vidlice a tlumiče. Důležité jsou také atributy jako je hmotnost, velikost, skladnost, možnost upevnění do rámu a celá řada dalších nezanedbatelných detailů.
 
Pokud si nebudete vědět ani po přečtení článku rady s výběrem, nezapomeňte, že nejsme jenom e-shop. Rádi vás uvítáme přímo v naší kamenné prodejně, kde vám naši cyklističtí specialisté pomohou s výběrem vhodného modelu hustilky na kolo.

Hlava hustilky

Hlava hustilky musí být použitelná na ventilek, který má vaše kolo. Dnes se používají čtyři druhy ventilků – AV (autoventilek), DV (Dunlop), RV (Regina) a SV (galuskový, Presta). Na českém trhu jsou nejběžnější ventilky typu AV (autoventilek) a SV (galuskový ventilek). 


- Autoventilek je poslední dobou velmi oblíbený. Lze jej snadno nafouknout na benzínové pumpě a je uživatelsky velmi příjemný a jednoduchý na obsluhu (zobrazit hustilky na autoventilek)
- Galuskový ventilek má průměr pouze 6 mm oproti „tradičním“ 8 mm u ostatních typů ventilků. Používá se u většiny dražších jízdních kol (zobrazit hustilky na galuskový ventilek)
- DV neboli Dunlop ventilek je poměrně hodně rozšířený zejména v zahraničí. 
- RV neboli Regina je ventilek, který se používá prakticky výhradně v Itálii.

Mnoho moderních pumpiček lze adaptovat na různé druhy ventilků. U některých typů je třeba hlavu rozšroubovat a otočit její vnitřek, u jiných stačí přepnout páčku a nejsofistikovanější pumpičky se dokonce přizpůsobí ventilku automaticky.

Provedení hustilky

Před nákupem byste se měli rozhodnout, zda budete hustilku používat převážně v terénu/na silnici, nebo v dílně či doma v garáži. 

Ruční hustilky

Pro používání v terénu nebo na silnici pak zvolíte pumpičku ruční, která je menší, skladnější a lehčí. Nevýhodou je pomalejší a nepohodlnější huštění. Čím menší hustilku zvolíte, tím bude lehčí a tím méně vás bude omezovat při jízdě, ale tím namáhavější bude huštění. Vhodné modely najdete v sekci ruční hustilky. 

Dílenské nožní pumpy

Pro použití v dílně nebo doma je samozřejmě nejvhodnější pumpa nožní, která nabízí mnohem pohodlnější a rychlejší huštění. Kvůli její velikosti si jí ovšem nelze vzít na vyjížďku. 

Předností nožní pumpy je snadné a extrémně rychlé nahuštění na velký tlak. Pokud na kole jezdíte často, nebo máte doma více kol, potom doporučujeme pumpu tohoto typu určitě pořídit. 

Hustilky na bombičky CO2

Pokud potřebujete opravdu rychle a bezpracně nahustit kolo i v terénu, sáhněte po hustilce, která využívá jednorázové bombičky s CO2. Její nevýhodou je nutnost dokupovat nové bombičky. Mezi přednosti vedle snadného a rychlého dofouknutí patří i extrémní skladnost. 

Pumpičky na tlumiče a vidlice

Poslední kategorií jsou speciální pumpičky na tlumiče a vidlice. Budete je potřebovat v případě, že máte kolo se vzduchovou vidlicí, případně tlumičem. Jedná se o pumpičky, které dokáží vyvinout dostatečně vysoký tlak na to, aby dokázaly nahustit tlumící jednotky podle vaší hmotnosti. Jsou vybavené přesným manometrem a jsou uzpůsobené právě pro dofukování vzduchových vidlicí a tlumičů. Velikostně se dají většinou s sebou vzít i na vyjížďku do batohu. 

Správný rozsah tlaku

Právě správný rozsah tlaku, na který pumpička zvládne nahustit duši, je dalším důležitým atributem, který byste při výběru neměli přehlédnout. Například silniční kolo budete potřebovat nahustit na vyšší tlak, než kolo horské. Největší tlaky jsou samozřejmě potřeba na nahuštění vzduchových vidlic a tlumičů, jak jsme zmínili v předchozím odstavci. Nabízelo by se pořídit hustilku, která zvládne nejvyšší možný tlak a mít tak po starostech. Tak jednoduché to ale v praxi není. Hustilky s vyššími hodnotami dosahovaného tlaku totiž často hustí pomaleji a s větší námahou. Pokud tedy jezdíte na horském kole, sáhněte raději po modelu s nižším tlakem, s nímž se ovšem mnohem při huštění méně zapotíte. Pro určení konkrétní hodnoty potřebného tlaku se podívejte na bok vašich pneumatik, kde je tato hodnota vždy uvedena.

Uživatelské pohodlí

S uživatelským pohodlím souvisí celá řada detailů, které může hustilka nabízet. U malých ručních pumpiček se může se jednat o řešení umístění na kolo, tedy různé suché zipy, držáčky či stahovací gumičky pro umístění na rám, pod košík na láhev, nebo tak malá velikost, že se hustilka vejde do sedlovky. CO2  hustilky se snadno vejdou do podsedlové brašničky nebo se montují na sedlovku.

Jak již bylo naznačeno, důležitý je také komfort samotného huštění. Na trhu jsou dvoupístové hustilky, které foukají vzduch nejen při stlačení, ale během tahu k sobě. Jiné modely umožňují přepnutí mezi nižším a vyšším dosahovaným tlakem, kdy při nižším tlaku fouká pumpička rychleji. Huštění velmi usnadní i hadička, která je samozřejmostí u nožních pump, ale mají ji i vybrané modely malých pumpiček.
 
Přesnou kontrolu tlaku umožní integrovaný manometr. I hustilky ze stejné kategorie se často liší hmotností, velikostí i skladností. Proto si při nákupu pumpičku dobře prohlédněte a osahejte, abyste skutečně vybrali takovou, která co nejlépe uspokojí vaše potřeby.