Jak vybrat elektrokolo
Při výběru elektrokola se nejprve - stejně jako u výběru klasického jízdního kola - zaměřte na volbu správné kategorie. Ta závisí na tom, kde se na elektrokole nejčastěji hodláte pohybovat. Ve městě, po zpevněných cestách, nebo v terénu? Podle toho zjistíte, jestli se pro vás nejvíc hodí kolo městské, trekingové, horské, nebo silniční.
Pokud si nebudete vědět ani po přečtení článku rady, nezapomeňte, že nejsme jenom e-shop. Rádi vás uvítáme přímo v naší kamenné prodejně, kde vám naši cyklističtí specialisté pomohou s výběrem vhodného modelu elektrokola.
Důležité atributy elektrokol:
- kategorie elektrokola
- umístění motoru
- kvalita baterie
- kvalita rámu a komponent
Kategorie elektrokol
Elektrokola existují v mnoha různých variantách a modelových provedeních. Dá se říci, že kopírují kategorie klasických jízdních kol. Existují tak elektrokola městská, trekingová, horská i celoodpružená a nejsou výjimkou ani silniční.
Jako v celé naší nabídce platí, že prodáváme věci, kterým sami důvěřujeme a sami bychom je používali. Zaměřujeme se tedy i napříč kategoriemi elektrokol, spíše na kvalitní modely bez komromisů, které jsou na horní cenové hranici.
Městská elektrokola
Do této kategorie patří elektrokola určená pro pohyb v městském prostředí, na kratší dojíždění do práce, na nákupy a podobně. Řadí se sem i praktické skládačky s elektrickým pohonem.
Městká elektrokola mají nejčastěji hliníkový rám, pohodlný, vzpřímený posed se širokým měkkým sedlem, často jsou vybavena nosičem či košíkem pro přepravu menšího nákladu, výjimkou nejsou ani integrovaná světla a blatníky.
Motor bývá u levnějších modelů této kategorie většinou umístěn v předním či zadním náboji (o různých umístěních motoru a jeho výhodách viz níže), lepší modely pak mají motor středový. Mětská elektrokola patří k méně cenově nákladným, pohybují se přibližně v cenových relacích 15 000 - 120 000 Kč, cena se liší zejména v závislosti na kvalitě zpracování a použitém pohonu.
Trekingová a krosová elektrokola
Trekingová a krosová elektrokola již umožňují rychlejší a sportovnější jízdu i na větší vzdálenosti, určena jsou na asfalt a na zpevněné cesty či do lehkého terénu. Nejčastěji jsou postavena na hliníkových rámech s již o něco sportovnější geometrii a ne tak vzpřímeným posedem, jaký mají městská elektrokola.
Tato elektrokola se pohybují v cenové hladině 25 000 - 120 000 Kč, opět dle použitého pohonu.
Elektrokola do terénu
Elektrokola do terénu jsou protějškem klasických horských kol, a to jak s pevnou, tak odpruženou zadní stavbou. Jsou odolná, dobře ovladatelná, jsou mezi nimi i modely pro sportovní sjezdové či enduro ježdění, kdy si jezdec chce co nejvíc užívat divokou jízdu z kopce a elektromotor mu tak pomůže minimalizovat čas nutný pro stoupání.
Horská elektrokola jsou stavěna na hliníkových i karbonových rámech, motor je u levných modelů většinou v zadním náboji, nebo u dražších modelů ve středu šlapání, kde ho rozhodně doporučujeme z důvodu ovladatelnosti v terénu. Cenové rozpětí je značné, orientačně 25 000 - 250 000 Kč, závisí na použitém materiálu rámu, kvalitě odpružení a samozřejmě opět na pohonu.
Sillniční elektrokola
Nejnovější kategorií jsou silniční elektrokola, která díky vývoji asistenčních systémů umožňují i netrénovaným cyklistům držet krok s trénovanými cyklisty při stoupáních. Zároveň si kolo zachovává přirozenou rychlost i na rovině a dobré jízdní vlastnosti jako běžné silniční kolo. Geometricky obvykle vycházejí z pohodlnějších modelových řad silničních kol, jako jsou endurance nebo gravelbiky, a jsou vybavena širšími pneumatikami.
Uložení motoru
Jak již bylo zmíněno, umístění motoru se u jednotlivých elektrokol liší. Existují tři nejčastější umístění - přední náboj, zadní náboj a střed šlapání. Umístění v předním náboji je typické pro městská a některá krosová elektrokola, je nejsnazší na montáž a výhodou kol s tímto uložením motoru je díky tomu nižší cena.
Podobně i uložení motoru v zadním náboji můžeme najít hlavně u městských a krosových kol. Oproti uložení v předním náboji je o něco lepší ovladatelnost kola. Motor v zadním náboji pak používají i silniční elektrokola, u kterých chtějí výrobci zachovat designovou čistotu rámu.
Z hlediska rozložení hmotnosti i efektivity výkonu je nejvýhodnější umístění motoru ve středu šlapání. Nevýhodou tohoto umístění motoru je vyšší cena, ale vzhleme k ovladatelnosti a celkovému požitku z jízdy, se k této variantě postupně přiklonila nabídka všech značek, které to s elektrokoly myslí opravdu vážně. Zejména pro horská kola je toto nejlepší řešení.
Výkon motoru
Podle platné legislativy je maximální přípustný výkon motoru u elekrokola určeného pro pohyb na cyklostezkách a pozemních komunikacích 250 W. To je také výkon, jímž většina dnešních elektrokol disponuje. Legislativně omezena je také maximální rychlost kola při použití elektromotoru, a to na 25 kilometrů v hodině.
Motory používané u elektrokol se ovšem liší svým napětím. Městské modely kol mají většinou motory s napětím 24 V. Ty poskytují rovnoměrný a vyrovnaný chod.
Nejčastěji používaná varianta elektromotoru s napětím 36 V zvládne provoz ve městě, jízdu po asfaltu, ale i nástrahy terénu.
Horská elektrokola do nejnáročnějšího terénu jsou pak osazována motory s napětím 48 V. Mají pak také vyšší točivý moment než motory pro krosová nebo městská kola.
Při výběru elektrokola se také vyplatí upřednostnit motor od prověřeného výrobce, k nimž patří například značky Yamaha, Bosch, Shimano nebo Brose.
Baterie
Velmi důležitým atributem výběru je kvalita baterie. U elektrokol se používají téměř výhradně lithiové baterie, čím vyšší mají kapacitu a napětí, tím více dávají energie a tím déle vydrží kolo na baterii jet. Pro městská a trekingová elektrokola je většinou dostačující kapacita 300 - 400 Wh. U horských kol je dobré mít baterii s kapacitou 500 Wh a více. Zejména pak, pokud rádi jezdíte v náročném terénu nebo často vyrážíte na delší vyjížďky.
Výdrž baterie (dojezdu elektrokola) je ovšem závislá na celé řadě faktorů, například na hmotnosti jezdce, náročnosti terénu, celkovém převýšení trati nebo použitém režimu pohonu. Proto se dá dojezd elektrokola jen přibližně odhadnout.
Nabíjení baterie pak trvá v závislosti na její kapacitě. Plné nabití zabere většinou 3 - 5 hodin. Ale většinou už za 1,5h zvládnete dobít baterii cca na 70% její kapacity.
Kvalita rámu a komponent
Stejně jako u klasických jízdních kol je i při výběru elektrokola samozřejmě nutné vzít v úvahu materiál a kvalitu provedení rámu i jednotlivých komponent. Nejčastější jsou rámy hliníkové, lepší modely elektrokol jsou z karbonu, který vykazuje nižší hmotnost a vyšší tuhost.
Důležitý je i materiál přední vidlice, sedlovky či řídítek. U těchto kompoment karbon kromě nižší hmotnosti dokáže díky lepší pružnosti pohlcovat vibrace přicházející od terénu a poskytne jezdci větší pohodlí.
Klíčová je rovněž kvalita odpružení. Základem je pružinová přední vidlice, lepší modely elektrokol mají vzduchovou přední vidlici s možností nastavení pružení i odskoku (reboundu). Nejlepší kola pak mají inteligentní systémy pružení, které samy reagují na velikost nerovností, respektive intenzitu nárazů přicházejících od terénu a dovedou se přizpůsobit mírou pružení. To se samozřejmě týká jak vidlic, tak tlumení zadní stavby.
Důležitá je také kvalita brzd, zejména u modelů do terénu a pro jízdu z kopce. Doporučujeme proto hydraulické kotoučové brzdy, které zajistí dostatečný brzdný účinek za všech podmínek.
Více o kvalitě rámu a komponent najdete v našem článku Jak vybrat kolo.