Cyklistický film Neděle v pekle (A Sunday In Hell)

Jeden z nejlepších cyklistických dokumentů všech dob.

O filmu "A Sunday In Hell"

Ve světě cyklistiky existuje několik závodů, které jdou nad rámec pouhého poměřování sil mezi závodníky a stanou se ikonickými událostmi, jež se dotýkají samotné podstaty sportu. Jedním z takových závodů je Paříž-Roubaix, náročná jednodenní klasika známá svými nebezpečnými úseky s dlažebními kostkami a vyčerpávajícím terénem. Ne nadarmo se jí přezdívá “Peklo severu” a je považována za královnu mezi jednodenními klasikami. 

Paris-Roubaix se jezdí už od roku 1896 v severní Francii v blízkosti belgických hranic.  S krátkými pauzami během světových válek se tato klasika pořádá každoročně na začátku sezóny. Je to jeden z nejvíce sledovaných závodů jarní sezóny. 

V roce 1976 vyrazil na závod dokumentární štáb pod vedením režiséra Jørgena Letha a zachytil ve filmu A Sunday In Hell (Neděle v pekle) dramata, utrpení a extázi obsažené v tomto legendárním závodu. 

„Neděle v pekle“ nabízí pohled do životů cyklistů, manažerů týmů, pořadatelů závodů a diváků. Natočený je s pečlivou pozorností k detailům a uměleckým pojetím, film zachycuje napětí a vzrušení před i během závodu. Od pečlivé přípravy kol po nervózní očekávání jezdců před startem, až po závodění na trati. Každý aspekt je pečlivě ztvárněn.

"Pohled do životů cyklistů,
manažerů týmů, pořadatelů závodů
a diváků Paris-Roubaix."

Leth shromáždil pod vedením svého dvorního kameraman Dana Holmberga přes padesát špičkových kameramanů, kteří jim pomohli závod zachytit. Většina z nich musela natáčení absolvovat s těžkými kamerami na ramenou v sedě pozpátku na motorkách, které se řítily vedle pelotonu. Bylo to velmi nebezpečné a velmi dobrodružné. Někteří kameramani měli hned dvě kamery, jednu na rameni a jednu menší v brašně. Ta byla připravená na chvíle, kdy některý z cyklistů spadl z kola. Kameraman mohl seskočit z motocyklu, vytáhnout menší kameru a natáčet. 

Když kameramanům došel v kameře filmový materiál, museli spěchat k autu, kde seděl asistent kamery a u něj si vyměnit kazetu s filmem. Asistent seděl po dobu závodu přivázaný na střeše auta na nosiči a uháněl krajinou stejně rychle jako ostatní. K dispozici měl improvizovanou látkovou černou komoru, do které mohl strčit ruce s kamerou pro výměnu filmu. 

Pro film se povedlo zajistit také vrtulník vybavený nově vynalezenou kamerou Westcam, která byla namontovaná na plášti vrtulníku a řídila se zevnitř. Westcam umožnil pořídit velmi krásné detailní záběry rukou, nohou, tváří, jízdních kol, řetězů a všeho dalšího. A to je jeden z důvodů, proč byl film v té době tak krásný. 

Z natočeného materiálu pak Jørgen Leth sestříhal impozantní mytickou dokumentární podívanou.

Mistrovská režie Jørgena Letha přináší závod k životu, ponořuje diváky do pohledů, zvuků a pocitů Paříž-Roubaix. Kinematografie filmu je dechberoucí, s panoramatickými snímky francouzské krajiny a intimními detaily cyklistů bojujících o prvenství. Skrze inovativní úhly záběrů a střihačské techniky Leth zachycuje ryzí emoce závodu, od vzrušení úniků po beznaděj mechanických poruch. Dílo tak skvěle funguje i dnes několik desítek let po jeho vzniku. 

Osou „Neděle v pekle“ je příběh lidského dramatu. Skrze otevřené rozhovory a intimní okamžiky film zkoumá naděje, obavy a oběti cyklistů, kteří své těla tlačí na hranici. Od legendárního Eddyho Merckxe po nově nastupující hvězdy pelotonu, každá cesta jezdce je plná triumfů a nezdaru. Dokumentárně se také zabývá kamarádstvím a rivalitami, které definují profesionální cyklistiku, zdůrazňující pouta vytvořená uprostřed chaosu soutěže.

Od svého uvedení v roce 1976 získal film „Neděle v pekle“ kultovní status mezi nadšenci cyklistiky a filmovými nadšenci. Jeho vliv přesahuje daleko za hranice sportovních dokumentů, inspirující filmaře a umělce napříč žánry. Trvalý přitažlivost filmu spočívá v jeho schopnosti překročit hranice cyklistiky a nabídnout univerzální zobrazení lidské vytrvalosti, vytrvalosti a vášně.

Pro SBCR se nám povedlo zajistit práva na projekci a promítneme ho i s úvodním slovem producenta Steena Herdela v původním dánském znění s českými titulky v rámci tématického víkendu Paris-Roubaix.

Program víkendu Paris-Roubaix 2024

Projekce A Sunday In Hell / Sobota 6.4.24 od 17:00h 

(multisál Vindyšovy továrny vedle prodejny SBCR)

Projekce filmu A Sunday in Hell (v původním dánském znění s českými titulky), limitovaná kapacita, vstupné 220 Kč

SBCRide x RAPHA A Day In Hell / Neděle 7.4.24 od 9.30

Společná vyjížďky s britskou značkou Rapha a po ní sledování dojezdu závodu Paris-Roubaix 2024.

Celý víkend ve VELO 
restaurantu speciální Paris-Roubaix menu:
mušle a hranolky a k tomu belgické pivo!

 

 

Články

13.03.2024

SBCRides - RAPHA A DAY IN Hell

Další vyjížďka je tady a my jsme pro Vás připravili trasu inspirovanou závodem Paris-Roubaix. Hledali jsme nejtvrdší úseky v…