Cervélo P5X - triatlonové kolo snů

Tři roky vývoje, 14.500 analyzovaných fotek ze závodů Ironman, desítky prototypů, stovky hodin strávených na různých tratích i v aerodynamickém tunelu. Na konci pak stojí zbrusu nové kolo Cervélo P5X, které o několik světelných let předbíhá to, co je pro triatlonisty aktuálně na trhu. 

Team konstruktérů Cervélo nedělá žádné kompromisy a když se rozhodl pustit do vývoje nového triatlonového kola dal si rovnou cíl nejvyšší, navrhnout nejlepší triatlonový stroj historie.  

Zároveň si řekli, že když navrhují kolo pro triatlon, nenechají se svazovat žádnými omezeními UCI. Nebudou stavět kompromisní kolo, které bude někde na pomezí mezi časovkou a triatlonem. Hned od počátku zavrhli i variantu vylepšování stávající řady P a namísto toho se chtěli pustit na “zelené louce” rovnou do vývoje úplně nového kola, které ale musí být jednoznačně lepší než stávající řada P.

Aby se nic nepodcenilo, začal celý projekt ročním výzkumem toho, co triatlonisté od kola očekávají a potřebují. U Cervélo v rámci tohoto data-miningu prošli 14.500(!) fotek kol závodníků ze sedmi Ironmanů a závodů Ironman 70.3. Vedli o triatlonovém kole snů rozhovory s množstvím závodníků, fitterů, trenérů a i prodejců kol. 

Z výzkumu vypadl neskutečný balík dat. Ukázalo se třeba, že jen menšina jezdců má úplnou shodu v tom, co jak a kde na kole vozí (konkrétně jen 3,8% vzorku). Zbytek jezdců má poměrně jedinečné nastavení kola i rozložení věcí, které na něm vezou. Podle výzkumu si vozí jezdci na závod v průměru 1600kalorií výživy a to je slušná porce rozložená do několika tyčinek, gelů atp.

Z fotek i rozhovorů vyplynulo, že téměř všichni mají problém s umístěním dostatku výživy i náhradních dílů (duše, hustilka) na kole. Extrémně časté jsou proto případy, kdy vidíte na závodech super aerodynamické triatlonové kolo a na něm lepící páskou z hlediska aerodynamiky nevhodně umístěné gely, tyčinky, náhradní duše atp.  

Dále se potvrdilo, že většina jezdců vozí raději 2-3 klasické bidony s kruhovým průřezem než aerodynamické lahve se speciálním průřezem. Nejčastěji přitom triatlonisté vozí jednu lahev za sedlem, jednu v rámu a jednu lahev uprostřed hrazdy vepředu. 

Další balík požadavků vyplynul směrem k tomu, aby bylo kolo dobře nastavitelné a dalo se dobře převážet ze závodu na závod. 

Konstruktéři proto měli na konci kromě obligátního požadavku tuhost, aerodynamiku i tyto úkoly:

1. Vymyslet integrované úložné prostory v rámu kola, do kterých se vše vejde, budou snadno dostupné a nebudou negativně ovlivňovat aerodynamiku kola.

2. Rám konstruovat jako kompatibilní s klasickými lahvemi s kruhovým průřezem a vytvořit místo celkem pro tři bidony. 

3. Kolo musí být široce a snadno nastavitelné, aby ho fitter mohl přizpůsobit podle požadavků libovolného jezdce.

4. Jezdci musí být schopní nastavení fittera snadno zopakovat, kdykoliv kolo vybalí na závodech. 

5. Kolo musí být aerodynamičtější než předchozí modely P. Aerodynamika se musí sledovat s kompletním nákladem, který si jezdec na závodech veze, ne bez něj.

6. Kolo musí být minimálně stejně tuhé jako dosavadní triatlonový topmodel Cérvelo P5.

7. Kolo musí jít bezpečně a snadno balit i převážet.

V další fázi se pokročilo do návrhu prvních prototypů. Konstruktéři začali v úvodním návrhu jen s předním a zadním kolem, prostor mezi ním vyplnili masou materiálu, který začali postupně ubírat. Vzhledově se rychle objevila paralela designu se stíhačkou Stealth. 

Postupně se v rámci designu povedlo zaintegrovat tři úložné prostory, které nabízí modulární úložný prostor, který by měl vyhovovat všem jezdcům. 

Na rámu tak najdete úložný prostor nad spodní rámovou trubkou Speedcase. Je tak velký, že se do něj vejde i náhradní oblečení. Na kratší závody jako je Ironman 70.3 se dá Speedcase sundat a jet bez něj. 

Další úložný prostor Stealthbox je situovaný nad střed a je jako dělaný na náhradní díly jako duše, hustilka, C02 bombičky.

Třetí pro jezdce hodně důležitý úložný prostor je v horní rámové trubce v blízkosti hlavové trubky. Ten je perfektní na výživu a konstruktéři ho pojmenovali Smartpak. 

Další balík práce konstruktéři udělali na tom, aby kolo jelo co nejrychleji.

Receptem na rychlost podle nich není jen co nejtužší nebo nejaerodynamičtější rám. 

Rychlost = Komfort + Síla + Aerodynamika

Postarali se proto i o to, aby kolo mělo vedle aerodynamiky a tuhosti co největší možnosti nastavení. Přestože jsou k dispozici jen čtyři velikosti S, M, L a XL. Má Cervélo P5X díky konstrukci rámu a možnostem nastevní kokpitu fakticky mnohem větší nastavitelnost na jednotlivé jezdce než další triatlonová kola.

Výroba celého kola je situovaná do USA. Cervélo se v rámci ní spojilo se svými dlouholetými partnery HED a Enve. HED vyrábí rám P5X v továrně Minnesotě. Enve se zase postaralo o zapletená kola, vidlici a kokpit kola. Výroba je tak 100% USA.

Pro cestování se ve spolupráci s Bknd vyvinul perfektní cestovní bag na P5X. Vedle rámu P5X se vším potřebným se do něj vejdou i dva sety zapletených kol. Závodníci tak mají perfektní řešení i pro situace, kdy s kolem cestují a že se někteří z nich nacestují opravdu hodně.

O kole Cervélo P5X by se toho dalo napsat ještě hodně. Pro nás to byla hodně zajímavá zkušenost se k tomuto kolu dostat. P5X určitě představuje současnou konstrukční i designovou špičku na trhu. Je nám jasné, že to není kolo pro každého, ale takové by přeci “kolo snů” mělo být. 

Zajímalo by Vás něco dalšího o modelu Cervélo P5X? Stačí napsat na [email protected] a postará se o Vás náš specialista na značku Cervélo.

Pokud byste si kolo chtěli sami prohlédnou a osahat, přijďte na letošní Forbikes. Rádi bychom tam jedno Cervélo P5X vystavili.

 

Články

02.01.2017

Cervélo S5 zaznamenalo svůj nejúspěšnější rok

Nekompromisní silniční aero mašina Cervélo S5, na které se povedlo získat nejvíce vítězství na Tour de France 2016, nyní…

03.11.2016

Cervélo - silniční kola pro náročné

Máme tu čest vám v našem obchodě nově představit špičková silniční kola pro náročné cyklisty - Cervélo.

16.12.2016

Silniční kola Cervélo - řada R

Modely řady R kanadského výrobce silničních kol Cervélo se na první pohled jeví jako klasická silniční kola. Pokud se na nich…