Jak vybrat silniční kolo 

Pokud hodláte začít na silničním kole a přemýšlíte, jaký model si pořídit, přinášíme vám na následujících řádcích několik tipů podle čeho vybírat.
 
Pokud si nebudete vědět ani potom rady, nezapomeňte, že nejsme jenom e-shop. Rádi vás uvítáme přímo v naší kamenné prodejně Ski a Bike Centrum Radotín, kde vám naši cyklističtí specialisté pomohou s výběrem silničního kola ve správné rámové velikosti.

Silniční kolo dle terénu a úrovně ježdění

Silniční kola se dají rozdělit na několik samostatných kategorií, a to podle toho, do jakého jsou určena terénu (hladký asfalt, rozbité silnice, polní cesty) a pro jakou se hodí úroveň ježdění (závodní, sportovní, rekreační).

Rekreační a sportovní silniční kola

Rekreační silniční kola jsou určena všem, kteří se občas rádi projedou na silničním kole, ale jedou spíše na pohodu a pro zážitek z jízdy. Není pro ně důležitý výsledný čas a tudíž ani nějaký ten gram hmotnosti kola navíc.
 
Rekreační „silničky“ obvykle mají hliníkový rám a komponenty pro menší frekvenci zatížení. Jejich geometrie umožňuje pohodlnější vzpřímenější posed.
 
Do této kategorie patří řady Specialized AllezTrek 1 Series nebo Cannondale CAAD
 
Naopak sportovní silniční kola jsou už výkonná kola, na nichž je možno mnohdy i závodit, ale zároveň jezdci poskytnou i určitou míru pohodlí. Najdeme u nich hliníkové i karbonové rámy, geometrii pro vzpřímenější posed, než u závodních kol, ale zároveň dostatečně položený pro velkou účinnost šlapání.  
 
Často mívají v rámu elastomerové vložky a další prvky pro tlumení vibrací. Proto zvládnou i silnice s horším povrchem, kočičí hlavy a podobně. Patří sem například Specialized RoubaixTrek Domane či Cannondale Synapse. Vrcholné modely používají i závodníci na vybrané závody.

Závodní silniční kola na hladký asfalt

Stroje určené pro maximální výkony. Jízdní pohodlí u nich jde stranou, geometrie je stavěna pro velmi položený posed, rámy jsou obvykle karbonové a vynikají nízkou hmotností a vysokou tuhostí. Závodní kola mají špičkové komponenty s dokonalým chodem, určené pro časté a intenzivní zatížení. Tato kola vyniknou na kvalitních asfaltových površích, mimo ně je jízda na nich velmi nepohodlná.
 
Mezi závodní kola patří například Cannondale SuperSixTrek MadoneSpecialized Tarmac nebo aerodynamický Specialized Venge, či Cervélo S pro rovinatější oblasti.

Kola na cyklokros

Kola s nízkou hmotností pro rychlost a výkon, ale zároveň dostatečně odolná pro jízdu po polních nebo lesních cestách a v lehkém terénu. Mívají širší pláště a také kotoučové brzdy. Ideální na cyklokrosové tratě a závody. Příkladem jsou modely Specialized CruxTrek Cronus a Cannondale SuperX.

Silniční kola kategorie Adventure / Gravel

Tato nová kategorie silničních kol je určena pro jezdce, kteří nechtějí být na svých cestách omezeni nutností jet pouze po asfaltu, a to ať z důvodu větší pestrosti a zábavnosti jízdy, nebo pro možnost jet kratší nebo zajímavější cestou. Často po nich sáhnou “expediční” cyklisté, protože na vícedenních výletech se běžně stane, že všude nevede asfaltka. Gravel či Adventure kola v pohodě zvládnou jízdu po zpevněných cestách, šotolině, štěrku apod.

Konstrukce těchto kol vychází z klasické silničky, ale je upravena ve prospěch bytelnosti kola i pohodlí jezdce. Rámy jsou karbonové, ale často také ocelové a splňují nároky vysoké odolnosti a trvanlivosti. Rovněž zapletená kola jsou bytelnější a stavěná do nerovností, oproti silničkám často obouvají širší pláště.

Také použité komponenty odpovídají nárokům na jízdu v terénu. Některé modely (například Cannondale Slate) mají odpruženou přední vidlici, jiné alespoň elastomerové inserty tlumící vibrace (Specialized Diverge). Typické je osazení úchyty pro nosiče, brašny, blatníky a více bidonů.

Pohodlí jezdce v horším terénu a lepší ovladatelnost kola většinou zajišťuje kratší zadní stavba a níže položený střed.

Časovkové a triatlonové speciály

Nejrychlejší kola na trhu vynikají aerodynamickými tuhými rámy. Oproti závodním kolům ještě více potlačují pohodlí ve prospěch výkonu a aerodynamiky. Geometrie časovkových kol podléhá, na rozdíl od kol triatlonových, přísným pravidlům mezinárodní cyklistické unie UCI. Příkladem jsou modely Specialized Shiv a Shiv TT (splňuje pravidla UCI).

Vhodné osazení

Jednotlivé modely kol se od sebe kromě geometrie a materiálu rámu liší také osazením řadícími sadami. Lepší sady nabízejí nižší hmotnost a vyšší trvanlivost, vykoupeno je to pochopitelně vyšší cenou. 
 
V poslední době se stále více prosazuje elektronické řazení, které přináší rychlé a pohodlné ovládání a přesné řazení i při jízdě do kopce a ve špatných klimatických podmínkách. 
 
Vhodné použití řadících sad dle úrovně ježdění:
 
Rekreační silniční kola - Shimano Sora, SRAM Apex, Campagnolo Veloce
Sportovní kola - Shimano 105, SRAM Rival, Campagnolo Centaur, Campagnolo Athena
Závodní kola - Shimano Ultegra, Shimano Dura Ace, SRAM Red, SRAM Force, Campagnolo Chorus, Campagnolo Record

Správná rámová velikost

K nejdůležitějším krokům při výběru kola patří volba správné rámové velikosti. U silničních kol se velikosti udávají podle délky sedlové trubky v centimetrech. Rámy se obvykle pohybují v rozmezí 49 – 61centimetrů vždy po dvou centimetrech. Vhodnou velikost si tak pro vaši výšku postavy můžete předběžně vybrat dle následující tabulky.
 
Tabulka vhodných rámových velikostí podle výšky postavy:



Kromě výšky postavy hrají při výběru optimální velikosti rámu také další parametry, jako je například poměr délky nohou a rukou vůči trupu. Proto je dobré kolo před nákupem vždy vyzkoušet.  Pro tyto účely můžete zdarma zkoušet silniční kola v našem testovacím centru

Vyladění posedu

Správnou rámovou velikost silničního kola bychom měli podpořit sladěním ostatních komponent pro co nejlepší výkon, pohodlí a prevenci zdravotních rizik.  
 
K nejpropracovanějším systémům vyladění optimálního posedu patří BG Fit, který vyvinula značka Specialized ve spolupráci se sportovními lékaři a fyzioterapeuty. V jeho rámci se na základě měření tělesných proporcí a analýzy pohybu jezdce při šlapání přizpůsobuje například šířka řídítek, délka a sklon představce, poloha a sklon sedla, nebo poloha nohy na pedálu. Více se dozvíte v sekci BG Fit studio.